Steunmaatregelen voor (para-)medici: alles op een rij

sluit popup

In het licht van de corona-problematiek is onze dienstverlening bijgestuurd:

  • Onze kantoren werken met gesloten deuren. Klanten kunnen enkel mits afspraak naar kantoor komen.
  • Onze medewerkers blijven steeds bereikbaar via telefoon, Teams of mail.
  • Indien je documenten wenst binnen te brengen, gebruik hiervoor maximaal onze brievenbussen of tijdens de kantooruren, de boxen die hier speciaal voor voorzien zijn. Deze worden dagelijks meermaals leeggemaakt.
  • Maak maximaal gebruik van ons digitaal platform sbbSLIM om documenten door te sturen. Indien je hier nog niet mee werkt, neem contact met ons kantoor via mail of telefoon. Hier helpen we je graag verder.

Op de hoogte blijven van de laatste maatregelen voor ondernemingen omtrent het coronavirus? Check onze pagina www.sbb.be/corona-info voor meer informatie.

Nathalie Put

Fiscaliteit en btw

Zit jouw vennootschap in tijdelijke financiële moeilijkheden ten gevolge van het coronavirus? Dan kan je beroep doen op volgende fiscale maatregelen:

  • Mogelijkheid om een afbetalingsplan op te stellen voor een gespreide betaling van de bedrijfsvoorheffing, de rechtspersonenbelasting en de btw met vrijstelling van nalatigheidsintresten en boetes; 
  • Uitstel tot eind november voor de betaling van de onroerende voorheffing; 
  • Automatisch uitstel van twee maanden voor de betaling van de personen- en de vennootschapsbelasting gevestigd in een aanslagbiljet vanaf 12 maart 2020. Uitstel van betaling op aanvraag indien gevestigd vóór 12 maart 2020; 
  • Uitstel voor de indiening van de aangifte van de vennootschapsbelasting tot donderdag 30 april middernacht voor de aangiften die tussen 16 maart en 30 april ingediend moeten worden;
  • Uitstel voor de indiening van de btw-aangiften en intracommunautaire opgaven:  
    • Aangifte over maart 2020: termijn werd verlengd tot 7 mei 2020 
    • Aangifte over eerste kwartaal 2020: termijn werd verlengd tot 7 mei 2020
    • Aangifte over april 2020: termijn werd verlengd tot 5 juni 2020 
    • De termijn voor indiening van de jaarlijkse klantenlisting is eveneens verlengd tot 30 april 2020;
  • Automatisch uitstel van twee maanden voor betaling van btw:
    • Betaling over maandaangifte - februari 2020: termijn verlengd tot 20 mei 2020
    • Betaling over maandaangifte - maart 2020: termijn verlengd tot 20 juni 2020
    • Betaling over kwartaalaangifte - eerste kwartaal 2020: termijn verlengd tot 20 juni 2020
    • Betaling over maandaangifte - april 2020: termijn verlengd tot 20 juli 2020
  • Uitstel van twee maanden voor betaling bedrijfsvoorheffing:
    • Betaling over maandaangifte - februari 2020: termijn verlengd tot 13 mei 2020
    • Betaling over maandaangifte - maart 2020: termijn verlengd tot 15 juni 2020
    • Betaling over kwartaalaangifte - eerste kwartaal 2020: termijn verlengd tot 15 juni 2020 
    • Betaling over maandaangifte - april 2020: termijn verlengd tot 15 juli 2020
  • Ondanks het uitstel van de deadlines voor indiening van de btw-aangiften, zal een btw-tegoed toch tijdig worden terugbetaald:
    • Aangifte februari 2020: terugbetaling uiterlijk 30 april mits indiening aangifte uiterlijk op 3 april 2020
    • Aangifte maart 2020: terugbetaling uiterlijk eind juni mits indiening aangifte uiterlijk op 3 mei 2020
    • Aangifte eerste kwartaal 2020: terugbetaling uiterlijk eind juni mits indiening aangifte uiterlijk 7 mei 2020 (geen bijzondere termijn). 

Hier wordt dan ook geen rekening gehouden met ondernemingen die normaal gezien hun btw-tegoed per maand kunnen terugvragen. Iedere maandaangever kan voor deze perioden per maand hun btw-tegoed terugvragen. Hier moet niets bijzonders voor gedaan worden. Het vragen van de teruggave via de btw-aangifte is voldoende.

 

Meer informatie over het uitstel van het indienen van je aangifte en van betaling van je belastingen vind je hier.

 

Je bijdrageplicht inzake sociale zekerheid als werkgever

Voor de werkgeversbijdragen van jouw onderneming kan je uitstel van betaling bekomen of een afbetalingsplan aanvragen. Wanneer je onmogelijk je personeel aan de slag kan houden, kan je beroep doen op de tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. Je mag jouw werknemers in bepaalde gevallen ook een aanvullende vergoeding geven naast de werkloosheidsuitkering zonder dat hierop RSZ-bijdragen verschuldigd zijn. Zolang de aanvulling maar niet tot gevolg heeft dat jouw werknemer meer zou ontvangen dan wanneer hij gewoon zou werken.

Aan een werknemer die van thuis uit zou werken (ook indien die vóór de COVID-19 maatregelen niet van thuis uit werkte) kan je de bureauvergoeding tot dekking van de kosten voor verwarming, elektriciteit, klein bureaugereedschap van 126,94 euro per maand toekennen en dit vrij van sociale zekerheidsbijdragen. Bovendien moet hiervoor geen formele telewerkovereenkomst afgesloten zijn tussen jou en de werknemer. 

 

Meer informatie hierover vind je bij jouw sociaal secretariaat, de site van de RSZ en de site van de RVA.

 

Jouw sociale zekerheid als zelfstandige 

Als zelfstandige kan je vermindering van voorlopige bijdragen, uitstel van betaling of - in geval van ernstige financiële moeilijkheden - vrijstelling van bijdragen aanvragen via een vereenvoudigde procedure. Bovendien voorziet de overheid in bijkomende ondersteuning door jou een crisis-overbruggingsrecht toe te kennen ter waarde van 1.291,69 euro (1.614,10 euro met gezinslast) wanneer je door de omstandigheden genoodzaakt bent gedurende zeven opeenvolgende kalenderdagen jouw praktijk te sluiten. 

 

Let op: in dat geval mag je tijdens die zeven dagen in principe geen enkele activiteit meer uitoefenen met uitzondering van spoedgevallen of beperkte activiteiten noodzakelijk voor het voortbestaan van de praktijk zoals je mails en telefoons beantwoorden.


Ben je zelf ziek? Dan maak je aanspraak op een ziekte-uitkering. De gebruikelijke voorwaarden zijn hier van toepassing.

Hinderpremie of compensatiepremie

Wie verplicht (deels of geheel) moet sluiten van de overheid, kan rekenen op een hinderpremie ter waarde van 4.000 euro. Artsen, tandartsen, kinesisten, logopedisten, … mogen hun beroep blijven uitoefenen. Alle uitstelbare zorg moet wel opgeschort worden en enkel urgente behandelingen kunnen doorgaan maar er is geen recht op de hinderpremie.

Daarnaast voorziet de Vlaamse overheid in een compensatiepremie van 3.000 of 1.500 euro wanneer je niet verplicht moest sluiten, maar een omzetdaling kent van meer dan 60% in de periode van 14 maart tot 30 april 2020 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een aantal (para-)medische beroepen die ten gevolge van de coronamaatregelen alleen nog dringende interventies mogen doen, werden expliciet opgenomen in een lijst met nacecodes (zie afzonderlijk document). De (para-)medici die niet voorkopen op deze lijst zullen moeten aantonen een substantiële exploitatiebeperking te ondergaan ten gevolge van de opgelegde federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Meer gedetailleerde info omtrent de voorwaarden van deze maatregelen vind je op de site van VLAIO.

Werk je vanuit Brussel of Wallonië? Dan heb je mogelijk ook recht op een specifieke compensatiepremie

Financiële steunmaatregelen

Ook op financieel vlak word je extra ondersteund:

  • Je mag rekenen op een betalingsuitstel op jouw ondernemingskrediet waardoor je gedurende zes maanden geen aflossingen van kapitaal moet doen. De intresten blijven wel verschuldigd. 
  • Maak je gebruik van de Startlening, Cofinanciering, Cofinanciering+ toegekend vanuit PMV/z, dan moet je die financiering tijdelijk niet terugbetalen. De opschorting van terugbetaling van kapitaal en/of interesten geldt voor drie maanden en zal indien nodig verlengd worden tot zes maanden. 
  • Bovendien wordt tot eind dit jaar de bestaande waarborgregeling bij PMV/z uitgebreid voor de financiering van schulden tot twaalf maanden. Dit zorgt ervoor dat je ook voor bestaande niet-bancaire schulden tot twaalf maanden een overbruggingskrediet kunt laten waarborgen.
  • Het garantiefonds Gigarant biedt nu een speciale corona-waarborg met meer flexibiliteit dan de gewone waarborgen. De waarborgcapaciteit van Gigarant wordt opgetrokken van 1,5 naar 3 miljard euro. De termijn bedraagt maximaal zes jaar, wat voldoende lang is om de effecten van de coronacrisis te boven te komen.
  • Daarnaast besliste de overheid tot toekenning van een staatswaarborg voor bepaalde kredieten die in het kader van de bestrijding van de economische gevolgen van het coronavirus zijn aangegaan. De overheid wil nieuwe kredieten tot 50 miljard garanderen voor niet-financiële ondernemingen, waaronder rechtspersonen in de social profit. Deze maatregel heeft terugwerkende kracht en gaat terug tot 1 april.

Een uitgebreid overzicht van deze steunmaatregelen vind je hier.

Tijdelijke opschorting van faillissementen

De regering stelt automatisch en tijdelijk een wettelijke opschorting in van faillissementen. Dit is een soort van “tijdelijke pauzeknop” voor ondernemingen die het door de coronacrisis financieel moeilijk krijgen. Ondervind je moeilijkheden om je facturen te betalen als gevolg van COVID-19? Dan ben je vanaf nu beschermd tegen bewarend en uitvoerend beslag, faillietverklaring en gerechtelijke ontbinding.

Dit betekent dat je schuldeiser (voorlopig) geen beslag kan leggen op je goederen. Hij kan evenmin naar de ondernemingsrechtbank stappen om je faillietverklaring of de gerechtelijke ontbinding van je onderneming te vorderen. Zelf ben je ook niet verplicht aangifte te doen van faillissement wanneer je in staking van betaling verkeert. Deze regeling geldt enkel voor ondernemingen die tot 18 maart geen financiële problemen hadden en door de coronacrisis in moeilijkheden zijn geraakt.

Daarnaast worden de betalingstermijnen die opgenomen zijn in een bestaand reorganisatieplan, automatisch verlengd. Je krijgt als ondernemer die reeds in moeilijkheden was voor de coronacrisis, dus wat meer ademruimte.

Nieuwe regels algemene vergadering en vergadering bestuursorgaan

Om het mogelijk te maken algemene vergaderingen en vergaderingen van het bestuursorgaan van je vennootschap corona-proof te houden, zijn er nieuwe regels van toepassing. Je hebt  twee opties: je hebt de mogelijkheid om de algemene vergadering uit te stellen of je houdt de vergadering op afstand. 

 

Meer informatie?

Voor meer informatie kan je terecht bij het SBB-kantoor in je buurt.