Verstrengde corona-maatregelen: welke ondernemingen moeten sluiten?

Heel wat ondernemingen moesten hun deuren al sluiten, dit met als doel de verspreiding van het corona-virus te  vermijden.  Ondertussen  legt  de  overheid  nog  strengere  maatregelen  op.  Het  aantal  bedrijven  dat  moet  sluiten, is hierdoor sterk uitgebreid. 

Deze blog gaat over maatregelen in het kader van de COVID-19-epidemie en is mogelijk niet meer up-to-date. Raadpleeg de website van de overheid voor de meest recente informatie.

Welke handelszaken moet sluiten?

Alle handelszaken en winkels moeten de deuren sluiten. Hierop bestaan nu nog maar enkele uitzonderingen (zie verder).

Daarnaast zijn ook alle markten verboden. Voedselkramen mogen wel uitgestald zijn, op voorwaarde dat ze onontbeerlijk  zijn  voor  de  voedselvoorziening  in  gebieden  die  geen  commerciële  voedselinfrastructuren  hebben.

Alle  inrichtingen  die  behoren  tot  de  culturele,  feestelijke,  recreatieve,  sportieve  en  horecasector  worden  gesloten. Het terrasmeubilair van de horecasector moet naar binnen gebracht worden.Welke handelszaken mogen wel open blijven?Een uitzondering op de algemene regel dat handelszaken moeten sluiten geldt voor:

  • de voedingswinkels, met inbegrip van nachtwinkels;
  • de dierenvoedingswinkels;
  • de apotheken;
  • de krantenwinkels;
  • de tankstations en de leveranciers van brandstoffen;
  • de kappers. Zij mogen echter maar één klant per keer ontvangen in hun zaak en enkel op afspraak werken.

 

Let op

De winkels die open blijven, moeten de nodige maatregelen treffen om de regels van social distancing te respecteren, in het bijzonder het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon.

 

Voor grootwarenhuizen gelden volgende extra regels:

  • maximum één klant per 10 vierkante meter gedurende een periode van maximum 30 minuten;
  • in de mate van het mogelijke wordt individueel gewinkeld.
  • alle kortingsacties zijn verboden.

Ook hotels mogen open blijven, met uitzondering van hun eventuele restaurant. De levering van maaltijden en  maaltijden om  mee  te  nemen  zijn  toegestaan. Restaurants  en  frituren  mogen  dus  open  blijven,  zij  het  enkel voor afhaalmaaltijden. Ze mogen geen gelegenheid bieden ter plaatste te consumeren. 

Moeten bedrijven ook sluiten?

Bedrijven  moeten  niet  sluiten. Niet-essentiële  bedrijven  mogen  blijven  functioneren,  maar telewerk is verplicht voor alle personeelsleden wiens functie zich ertoe leent.

Voor  de  functies  waar  thuiswerk niet kan toegepast worden, moeten  de  bedrijven  de  nodige  maatregelen  nemen om de naleving van de regels van social distancing te garanderen. 

 

Let op

Dit geldt ook voor het vervoer georganiseerd door de werkgever. Zo moet je erop letten dat inzittenden van  het  busje  waar  je  bijvoorbeeld  mee naar een  werf  rijdt,  ver  genoeg  van  elkaar  zitten.  Is  dit  niet  mogelijk, dan moet jeelk apart rijden.

 

De sanctie voor niet-naleving van deze regels is streng: wie de maatregelen niet respecteert, kan gedwongen gesloten worden. 

Ook bedrijven van de cruciale sectoren en de essentiële diensten blijven open

Voormelde regelingen gelden niet voor bedrijven van de cruciale sectoren en de essentiële diensten. Deze bedrijven en diensten zijn enkel gehouden om, in de mate van het mogelijke, het systeem van telewerk en de regels van social distancing toe te passen.

Het gaat om volgende handelszaken, private en publieke bedrijven en diensten:

  • De wetgevende en uitvoerende machten, met al hun diensten;
  • De medische zorginstellingen, met inbegrip van de diensten voor preventieve gezondheidszorg;
  • De  instellingen  voor  zorg,  opvang  en  bijstand  voor  oudere  personen,  voor  minderjarigen,  voor  mindervalide personen en voor kwetsbare personen;
  • De asiel en migratiediensten met inbegrip van asielopvang en detentie in het kader van gedwongen terugkeer;
  • De integratie en inburgeringsdiensten
  • De telecominfrastructuur en -diensten en digitale infrastructuur;
  • De media, de journalisten en de diensten van de communicatie;
  • De diensten voor de afvalophaling en -verwerking;  
  • De hulpverleningszones;  
  • De diensten van private en bijzondere veiligheid;  
  • De politiediensten;
  • De diensten van de medische hulpverlening en de dringende medische hulpverlening;
  • Defensie;
  • De Civiele Bescherming;
  • De inlichtingendiensten- en veiligheidsdiensten, met inbegrip van het OCAD;
  • De  justitiediensten  en  de  beroepen  die  daaraan  verbonden  zijn:  justitiehuizen,  magistratuur  en  penitentiaire     instellingen,     jeugdinstellingen,     elektronisch     toezicht,     gerechtsdeskundigen,     gerechtsdeurwaarders, gerechtspersoneel, vertalers-tolken, advocaten;  
  • De Raad van State en de administratieve rechtscolleges;
  • De internationale instellingen en diplomatieke posten;  
  • De noodplannings- en crisisbeheerdiensten;  
  • De Algemene Administratie van douane en accijnzen;
  • De crèches en scholen, met het oog op het organiseren van opvang;
  • De universiteiten en hogescholen;
  • De  taxidiensten,  de  diensten  van  het  openbaar  vervoer,  de luchthavens  en  essentiële  diensten  ter  ondersteuning  van  luchtvervoer,  luchtverkeersleiding  en  planning,  spoorvervoer,  personenvervoer  en logistiek;
  • De leveranciers en transporteurs van brandstoffen, en de leveranciers van brandhout;
  • De   handelszaken   en   bedrijven   die   tussenkomen   in   het   kader   van   de   voedselketen,   de   voedingsnijverheid, land- en tuinbouw, productie van meststoffen en visserij;
  • De productieketens die niet kunnen worden stilgelegd omwille van technische redenen;
  • De verpakkingsindustrie verbonden aan de toegelaten activiteiten;
  • De apotheken en farmaceutische industrie;
  • De hotels;
  • De dringende pech- en herstellingsdiensten voor voertuigen;
  • De  diensten  die  essentieel  zijn  voor  dringende  herstellingen  die  een  veiligheids-  of  hygiënerisico  inhouden;
  • De postdiensten;
  • De begrafenisondernemingen en crematoria;
  • De overheidsdiensten en -infrastructuur die een rol hebben in de essentiële dienstverlening van de toegelaten categorieën;
  • De waterhuishouding;
  • De inspectie- en controlediensten;
  • De sociale secretariaten;
  • De noodcentrales en ASTRID;
  • De meteo- en weerdiensten;  
  • De uitbetalingsinstellingen van sociale prestaties;
  • De energiesector (gas, elektriciteit en olie): productie, transmissie, distributie, markt;
  • De watersector: drinkwater, zuivering, winning, distributie;
  • De chemische industrie;
  • De productie van medische instrumenten;
  • De financiële sector: banken, elektronisch betalingsverkeer en alle diensten die hiervoor nuttig zijn, handel in effecten, financiële markinfrastructuur, buitenlandse handel, diensten die instaan voor de bevoorrading van cash geld, geldtransporten, geldverwerkers en de financiële berichtgeving tussen banken;
  • De grondstations van ruimtevaartsystemen;
  • De productie van radio-isotopen;
  • Het wetenschappelijk onderzoek van vitaal belang;
  • Het internationaal transport;
  • De havens;
  • De nucleaire en radiologische sector.

 

Voor meer informatie kan je terecht bij je SBB-adviseur.

 

Johanna Waelkens
Johanna Waelkens
productmanager legal consulting