Lean Canvas of BMC: zo geef je vorm aan je ondernemingsplan

sluit popup

In het licht van de corona-problematiek is onze dienstverlening bijgestuurd:

  • Onze kantoren werken met gesloten deuren. Klanten kunnen enkel mits afspraak naar kantoor komen.
  • Onze medewerkers blijven steeds bereikbaar via telefoon, Teams of mail.
  • Indien je documenten wenst binnen te brengen, gebruik hiervoor maximaal onze brievenbussen of tijdens de kantooruren, de boxen die hier speciaal voor voorzien zijn. Deze worden dagelijks meermaals leeggemaakt.
  • Maak maximaal gebruik van ons digitaal platform sbbSLIM om documenten door te sturen. Indien je hier nog niet mee werkt, neem contact met ons kantoor via mail of telefoon. Hier helpen we je graag verder.

Op de hoogte blijven van de laatste maatregelen voor ondernemingen omtrent het coronavirus? Check onze pagina www.sbb.be/corona-info voor meer informatie.

Nathalie Put
Financieel-strategisch advies

Waarom een businessplan? 

Een ondernemings- of businessplan helpt je om de ideeën in je hoofd te structureren en de opstart van je zaak planmatig aan te pakken. Je beantwoordt er namelijk een aantal kernvragen in: wat ga je precies doen en en voor wie? Welke meerwaarde creëer je voor je klanten? Op welke manier ga je je product of dienst aan de man brengen? En uiteindelijk: hoe zorg je dat er genoeg geld in het laatje komt? 

 

Voor je bankier, investeerders of eventuele subsidieverstrekkers is vooral het antwoord op die laatste vraag cruciaal. Kan je geen financieel plan voorleggen, dan word je meestal meteen terug naar huis gestuurd. Logisch ook, want in je financieel plan toon je aan dat je ondernemingsidee effectief levensvatbaar is en of je je investeerders kan terugbetalen. Wil je een vennootschap (bv. bv, cv, nv) oprichten, dan is een financieel plan zelfs verplichte kost.

Business Model Canvas: je businessmodel op één A4

De term ondernemingsplan roept associaties op met lijvige papers en paginalange argumentaties. Dat dat niet zo hoeft te zijn, bewijst het Business Model Canvas (BMC). Dat stelt je in staat om op een A4’tje je businessmodel neer te pennen. Het voordeel: je komt meteen tot de kern van de zaak en behoudt overzicht. 

Voor potentiële investeerders voeg je bij het BMC best apart een financieel plan inclusief een maandelijks cashflowplan toe. 

Lean Canvas: ideeën snel aftoetsen en bijschaven

In het kielzog van het BMC volgde een rits varianten. Opvallend in dat rijtje: het Lean Canvas. De onderliggende gedachte: veel startende ondernemingen mislukken omdat ze te veel energie en geld verspillen aan de ontwikkeling van een product of dienst waar geen behoefte voor is in de markt. 

 

Lean Canvas

 

Daar maakt het Lean Canvas komaf mee. Want in plaats van je oplossing pas te lanceren als ze helemaal af is, werk je een voorstelling of eerste prototype uit die je in realistische omstandigheden uitttest bij potentiële klanten of gebruikers. Na de test stuur je je protoype bij op basis van de verzamelde feedback. Met die versie ga je vervolgens in een tweede feedbackloop. Dus concreet:

 

  1. Je vult het Lean Canvas in op basis van je ondernemingsidee.
  2. Je geeft aan waar de risico’s, onzekerheden of zwakke plekken zitten, want die ga je aftoetsen bij je doelgroep.
  3. Je test je prototype bij potentiële klanten en gebruikers door met hen in gesprek te gaan en/of hun gedrag te monitoren. Vervolgens werk je het Lean Canvas bij (stap 1).


 

Lean Canvas of BMC? Of een slimme combi

Het Lean Canvas is ontstaan in de wereld van de appontwikkelaars, maar de denkwijze erachter – een wendbare ingesteldheid – is ook perfect toepasbaar op de lancering van nieuwe producten of diensten die niet technologiegerelateerd zijn. 

Interessant aan het Lean Canvas is vooral dat je het perfect als aanvulling kan gebruiken op het Business Model Canvas of een klassiek ondernemingsplan. Terwijl het BMC je toelaat om je activiteiten, middelen en partners to the point voor te stellen, focust het Lean Canvas op de ideale afstemming van je product of dienst op je potentiële cliënteel. 

 
Het businessplan: dé handleiding van je bedrijf

Ook als je zaak al een tijdje op de rails staat, blijft een businessplan – in welke vorm ook – een handige leidraad om je aanbod bij te sturen. Beschouw een ondernemingsplan dus niet als een verplicht nummer, maar als de handleiding van je zaak. Door er af en toe naar terug te grijpen, blijf je doelgericht en vooral planmatig werken. En dat werkt inspirerend en tegelijk geruststellend. 

 

Wil je een klankbord voor van je businessplan? Ga te rade bij je boekhouder. Hij of zij adviseert je over de financiële haalbaarheid van je project en dubbelcheckt of je kosten en inkomsten in balans zijn. Ook onze gratis startersgids geeft je een duwtje in de rug.