Hoe maak ik een financieel plan, en wat moet erin?

Pieter Vranckx
Accountancy & boekhouding

Als ondernemer in spe een financieel plan maken is allerminst evident. En het is er niet makkelijker op geworden, want sinds mei 2019 zijn de wettelijke vereisten voor zo een plan strenger geworden. Lees hier wat de minimumvereisten zijn voor jouw financieel plan.

Een must voor elke vennootschapsvorm

De wetshervorming heeft stevig geknipt in het aantal vennootschapsvormen. Slechts vier van de 17 bestaande vormen werden behouden: de BV, NV, CV en de maatschap. De opmaak van een financieel plan is in principe enkel verplicht voor de eerste drie, omwille van hun eigen afgescheiden vermogen. Voor de maatschap, met als subcategorie de vennootschap onder firma (VOF) en de commanditaire vennootschap (CommV), is dit plan geen wettelijke voorwaarde.

 

Good practice!

Verplicht of niet, je doet er goed aan in elk geval een financieel plan op te stellen. Het geeft je immers meer inzicht in je voorgenomen activiteit en het stelt je verwachtingen scherp.

Zeven minimumvereisten voor het financieel plan

Je financieel plan moet minimum over twee jaar lopen. In de praktijk loopt dit vaak over drie jaar, namelijk gelijklopend aan de duur van de oprichtersaansprakelijkheid.

Het doel van dergelijk plan bestaat erin dat de ondernemer op voorhand goed nadenkt over de voorgenomen activiteit en dit op een gestructureerde en gefundeerde manier beschrijft in een financieel plan. Voor menig starter is de opmaak van een financieel plan echter niet eenvoudig. Zeker nu de wettelijke vereisten een pak strenger zijn. Deze checklist helpt je bij het maken van een volledig financieel plan:

1. Omschrijf nauwkeurig je geplande activiteit

Hierin ga je als ondernemer nauwkeurig omschrijven welke activiteiten uitgevoerd worden. Het volstaat bijvoorbeeld niet om te zeggen dat de activiteit ‘fietshandelaar’ is, indien je naast de aankoop en verkoop van fietsen ook herstellingen uitvoert.

2. Benoem je financieringsbronnen bij de oprichting

Omschrijf zowel de eigen inbreng van de oprichters als externe middelen, zoals een investeringskrediet, een lening of crowdfunding. Vermeld ook de waarborgen die de aandeelhouders verleend hebben.

3. Maak een balans

Dit omvat minstens een openingsbalans, een balans na 12 maanden en een balans na 24 maanden. De balans geeft weer welke activa ingezet worden voor de activiteit en welke middelen hiervoor aangewend worden.

4. Maak een resultatenrekening

De resultatenrekening raamt de winst die voortvloeit door rekening te houden met de omzet en kosten van de activiteit voor de komende twee jaar. Dit is een belangrijke graadmeter voor de continuïteit en haalbaarheid van je onderneming.

5. Begroot je verwachte inkomsten en uitgaven

Hierdoor krijg je als ondernemer zicht op de cashmatige inkomsten en uitgaven van je onderneming. De evolutie van toekomstige cashflow geeft aan in welke mate schulden terugbetaald kunnen worden en in welke mate liquiditeit beschikbaar is voor toekomstige investeringen.

6. Vermeld de aangenomen hypotheses om te komen tot een bepaalde omzet en rentabiliteit

Hier wordt er gepolst naar de mate waarin je als ondernemer nagedacht hebt over de te ondernemen activiteit. Welke informatie werd gebruikt om tot een bepaalde geprojecteerde omzet te komen? Heb je nagedacht over de kosten die met een bepaalde omzet verbonden zijn?

7. Vermeld de naam van de extern deskundige

Enkel in het geval je je financieel plan opmaakt met de hulp van een expert of indien deze expert zelf het financieel plan opstelt en aftoetst dient zijn naam vermeld te worden.

Komt een boekhouder van pas?

Bij de opmaak van je financieel plan schakel je best een expert in. Het gaat immers om specialistenwerk. Je accountant is hiervoor perfect geplaatst.

 

Maak een vliegende start!

Net je eigen zaak gestart? Met onze startersgids ga je goed voorbereid aan de slag. Heb je toch nog vragen? Neem vrijblijvend contact op met een startersadviseur. Hij of zij helpt je graag op weg!