De nieuwe btw-bouwaangifte: dit verandert er concreet

Sinds 20 augustus 2018 geldt er een vereenvoudigde procedure voor de btw-bouwaangifte en moet je als bouwheer geen aangifte meer indienen. Die aangifte had tot doel om na te gaan of er voldoende btw werd betaald op de werken. Een huzarenstukje om alle informatie systematisch voor, tijdens en na de bouw bij te houden. De aangifte is nu definitief vervangen door een vereenvoudigde vragenlijst.  

Heb je bouw- of renovatieplannen, dan hoef je sinds 2018 niet langer de traditionele btw-bouwaangifte (het formulier 106/3) in te vullen. Het was even wachten op een nieuwe procedure, maar de kogel is door de kerk: de uitgebreide bouwaangifte is definitief afgeschaft.

Formulier wordt vragenlijst

Vroeger moest je als bouwheer van een nieuwbouw of groot renovatieproject een bouwaangifte indienen bij het bevoegde btw-kantoor. Deze  tijdrovende procedure – en bijbehorende papierwinkel – maken nu plaats voor een ingekorte lijst met 15 vragen. Voor veel projecten zal dit volstaan. Slechts een minderheid zal nog bijkomende informatie moeten aanleveren.

Je ontvangt de vragenlijst op basis van de ingediende stedenbouwkundige vergunningen op de dienst ruimtelijke ordening. Je hoeft hier zelf dus niets voor te doen. De btw-controleur polst o.a. naar: 

  • de aard van de uitgevoerde werken
  • de architectonische kenmerken van het gebouw
  • de bouwtechnieken die werden toegepast
  • de kostprijs van de bouwwerken exclusief btw
  • een overzicht van de werken die de eigenaar zelf heeft uitgevoerd
  • informatie over de mogelijke bestemming van het gebouw

Grondige controle van 5.000 vergunningen

Uit de 40.000 vragenlijsten die de administratie jaarlijks onder de loep neemt, zal de FOD Financiën er ongeveer 5.000 uitpikken. Die bouwheren zullen wel gevraagd worden om alle facturen en bijkomende informatie op te sturen, zodat de fiscus de bouwwaarde kan controleren. Krijg je geen nieuws, dan heb je – naast het bewaren van de bouwplannen en facturen – geen verdere verplichtingen meer.

Let wel: wat de bewijsmiddelen of de controle van de bouwwaarde betreft, blijft alles wél bij het oude. En ook aan de deadline van de aangifte verandert er niks: binnen de drie maanden na betekening van het kadastraal inkomen moet de vragenlijst beantwoord zijn.  

 

Voorlopig niet via online applicatie

Op termijn zal je de vragenlijst online kunnen invullen, maar dat platform is vandaag nog niet beschikbaar. Daarom stuurt de fiscus voorlopig een papieren formulier, dat je per post of via e-mail indient. 


Hou toch nog alle documenten bij

Als bouwheer weet je natuurlijk niet op voorhand hoe gedetailleerd de controle zal zijn. Het is dus zeker aan te raden om de bouwplannen, bestekken en facturen systematisch te verzamelen en minstens vijf jaar lang bij te houden. Die moet je sowieso kunnen voorleggen wanneer een van de controlerende ambtenaren hiernaar vraagt. Kan je dit niet, dan gaat de btw-administratie ervan uit dat je geen btw betaalde op de werken. 

Meer weten? Of advies nodig? 

Neem contact op met onze experten. Wij helpen je graag op weg. 

Sofie Libotton
Sofie Libotton
regiodirecteur advies