De nieuwe btw-bouwaangifte: dit verandert er concreet

sluit popup

In het licht van de corona-problematiek hebben wij onze dienstverlening bijgestuurd:

  • Hoewel een afspraak maken op kantoor weer mogelijk is, willen we je vragen dit alleen te doen als dit strikt noodzakelijk is.
  • Onze kantoren werken niet langer met gesloten deuren. Heb je een afspraak? Gelieve je dan wel meteen bij binnenkomst aan te melden aan onze balie.
  • Onze medewerkers blijven verder steeds bereikbaar voor je via telefoon, Teams of mail.
  • Indien je documenten wenst binnen te brengen, gebruik hiervoor maximaal onze brievenbussen of tijdens de kantooruren, de boxen die hier speciaal voor voorzien zijn. Deze worden dagelijks meermaals leeggemaakt.
  • Maak maximaal gebruik van ons digitaal platform sbbSLIM om documenten door te sturen. Indien je hier nog niet mee werkt, neem contact met ons kantoor via mail of telefoon. We helpen je hier graag mee verder.

Op de hoogte blijven van de laatste maatregelen voor ondernemingen omtrent het coronavirus? Check onze pagina www.sbb.be/corona-info voor meer informatie.

Leslie Rottiers
Fiscaal advies

Heb je bouw- of renovatieplannen, dan hoef je sinds 2018 niet langer de traditionele btw-bouwaangifte (het formulier 106/3) in te vullen. Het was even wachten op een nieuwe procedure, maar de kogel is door de kerk: de uitgebreide bouwaangifte is definitief afgeschaft.

Formulier wordt vragenlijst

Vroeger moest je als bouwheer van een nieuwbouw of groot renovatieproject een bouwaangifte indienen bij het bevoegde btw-kantoor. Deze  tijdrovende procedure – en bijbehorende papierwinkel – maken nu plaats voor een ingekorte lijst met 15 vragen. Voor veel projecten zal dit volstaan. Slechts een minderheid zal nog bijkomende informatie moeten aanleveren.

Je ontvangt de vragenlijst op basis van de ingediende stedenbouwkundige vergunningen op de dienst ruimtelijke ordening. Je hoeft hier zelf dus niets voor te doen. De btw-controleur polst o.a. naar: 

  • de aard van de uitgevoerde werken
  • de architectonische kenmerken van het gebouw
  • de bouwtechnieken die werden toegepast
  • de kostprijs van de bouwwerken exclusief btw
  • een overzicht van de werken die de eigenaar zelf heeft uitgevoerd
  • informatie over de mogelijke bestemming van het gebouw

Grondige controle van 5.000 vergunningen

Uit de 40.000 vragenlijsten die de administratie jaarlijks onder de loep neemt, zal de FOD Financiën er ongeveer 5.000 uitpikken. Die bouwheren zullen wel gevraagd worden om alle facturen en bijkomende informatie op te sturen, zodat de fiscus de bouwwaarde kan controleren. Krijg je geen nieuws, dan heb je – naast het bewaren van de bouwplannen en facturen – geen verdere verplichtingen meer.

Let wel: wat de bewijsmiddelen of de controle van de bouwwaarde betreft, blijft alles wél bij het oude. En ook aan de deadline van de aangifte verandert er niks: binnen de drie maanden na betekening van het kadastraal inkomen moet de vragenlijst beantwoord zijn.  

 

Voorlopig niet via online applicatie

Op termijn zal je de vragenlijst online kunnen invullen, maar dat platform is vandaag nog niet beschikbaar. Daarom stuurt de fiscus voorlopig een papieren formulier, dat je per post of via e-mail indient. 


Hou toch nog alle documenten bij

Als bouwheer weet je natuurlijk niet op voorhand hoe gedetailleerd de controle zal zijn. Het is dus zeker aan te raden om de bouwplannen, bestekken en facturen systematisch te verzamelen en minstens vijf jaar lang bij te houden. Die moet je sowieso kunnen voorleggen wanneer een van de controlerende ambtenaren hiernaar vraagt. Kan je dit niet, dan gaat de btw-administratie ervan uit dat je geen btw betaalde op de werken. 

 

Meer weten? Of advies nodig? 

Een SBB-adviseur in je buurt helpt je graag verder.