De nieuwe btw-bouwaangifte: dit verandert er concreet

sluit popup

Beste klant,

Naar aanleiding van de verstrengde coronamaatregelen hebben wij onze dienstverlening opnieuw bijgestuurd.

  • Onze kantoren werken met gesloten deuren. Je kan enkel mits afspraak naar kantoor komen.
  • Onze medewerkers blijven steeds bereikbaar via telefoon, Teams of mail.
  • Indien je documenten wenst binnen te brengen, gebruik hiervoor maximaal onze brievenbussen of tijdens de kantooruren, de boxen die hier speciaal voor voorzien zijn. Deze worden dagelijks meermaals leeggemaakt.
  • Maak maximaal gebruik van ons digitaal platform sbbSLIM om documenten door te sturen. Indien je hier nog niet mee werkt, neem contact met ons kantoor via mail of telefoon. Hier helpen we je graag verder.
  • Indien het gaat om een essentieel klantenbezoek dat niet digitaal georganiseerd kan worden, is een fysieke afspraak wel toegestaan, mits het respecteren van de nodige veiligheidsmaatregelen. Heb je een afspraak op kantoor of bij jou ter plaatse, dan word je vooraf geïnformeerd door je dossierbeheerder over de te respecteren hygiëne- en afstandsregels.

Op de hoogte blijven van de laatste maatregelen voor ondernemingen omtrent het coronavirus? Check onze pagina www.sbb.be/corona-info voor meer informatie.

Leslie Rottiers
Fiscaal advies

Heb je bouw- of renovatieplannen, dan hoef je sinds 2018 niet langer de traditionele btw-bouwaangifte (het formulier 106/3) in te vullen. Het was even wachten op een nieuwe procedure, maar de kogel is door de kerk: de uitgebreide bouwaangifte is definitief afgeschaft.

Formulier wordt vragenlijst

Vroeger moest je als bouwheer van een nieuwbouw of groot renovatieproject een bouwaangifte indienen bij het bevoegde btw-kantoor. Deze  tijdrovende procedure – en bijbehorende papierwinkel – maken nu plaats voor een ingekorte lijst met 15 vragen. Voor veel projecten zal dit volstaan. Slechts een minderheid zal nog bijkomende informatie moeten aanleveren.

Je ontvangt de vragenlijst op basis van de ingediende stedenbouwkundige vergunningen op de dienst ruimtelijke ordening. Je hoeft hier zelf dus niets voor te doen. De btw-controleur polst o.a. naar: 

  • de aard van de uitgevoerde werken
  • de architectonische kenmerken van het gebouw
  • de bouwtechnieken die werden toegepast
  • de kostprijs van de bouwwerken exclusief btw
  • een overzicht van de werken die de eigenaar zelf heeft uitgevoerd
  • informatie over de mogelijke bestemming van het gebouw

Grondige controle van 5.000 vergunningen

Uit de 40.000 vragenlijsten die de administratie jaarlijks onder de loep neemt, zal de FOD Financiën er ongeveer 5.000 uitpikken. Die bouwheren zullen wel gevraagd worden om alle facturen en bijkomende informatie op te sturen, zodat de fiscus de bouwwaarde kan controleren. Krijg je geen nieuws, dan heb je – naast het bewaren van de bouwplannen en facturen – geen verdere verplichtingen meer.

Let wel: wat de bewijsmiddelen of de controle van de bouwwaarde betreft, blijft alles wél bij het oude. En ook aan de deadline van de aangifte verandert er niks: binnen de drie maanden na betekening van het kadastraal inkomen moet de vragenlijst beantwoord zijn.  

 

Voorlopig niet via online applicatie

Op termijn zal je de vragenlijst online kunnen invullen, maar dat platform is vandaag nog niet beschikbaar. Daarom stuurt de fiscus voorlopig een papieren formulier, dat je per post of via e-mail indient. 


Hou toch nog alle documenten bij

Als bouwheer weet je natuurlijk niet op voorhand hoe gedetailleerd de controle zal zijn. Het is dus zeker aan te raden om de bouwplannen, bestekken en facturen systematisch te verzamelen en minstens vijf jaar lang bij te houden. Die moet je sowieso kunnen voorleggen wanneer een van de controlerende ambtenaren hiernaar vraagt. Kan je dit niet, dan gaat de btw-administratie ervan uit dat je geen btw betaalde op de werken. 

 

Meer weten? Of advies nodig? 

Een SBB-adviseur in je buurt helpt je graag verder.