Hoe bepaal je je tarief als consultant? Met deze 5 checks!

Als zelfstandige consultant haal je je inkomen uit je vennootschap. Maar dat lukt natuurlijk pas als die op zijn beurt voldoende inkomsten genereert. Daarvoor is de juiste prijszetting van je dienstverlening onontbeerlijk. Zonder meer een delicate oefening, want deze 5 factoren spelen mee. 

1.    Je gewenste jaarinkomen

Bepaal om te beginnen welk inkomen je nodig hebt om comfortabel te leven – en nog wat geld aan de kant te zetten. Werkte je tot voor kort in dienstverband? Dan is je jaarinkomen een mogelijk uitgangspunt. Al mag je als zelfstandige niet langer in vaste verloning denken. Je inkomsten zal je namelijk op verschillende manieren uit je vennootschap halen. 

Inkomsten uit je vennootschap halen: verschillende technieken

Als bedrijfsleider betaal je jezelf maandelijks een bezoldiging uit. Die verloning kan je vervolgens aanvullen met een aantal extra’s waarvoor de vennootschap de kosten draagt. Een aanvullend pensioen is zo’n extra, net als een groepsverzekering. Daarnaast heb je de voordelen alle aard (bv. bedrijfswagen, laptop, softwarelicenties, gsm) waarvan de kosten over de vennootschap lopen. Tot slot zijn dividenden en de voorafbetaling van huurinkomsten enkele van de vele optimalisatietechnieken om je inkomen op een fiscaalvriendelijke manier aan te dikken. 

Al die technieken krijgen een aparte fiscale behandeling, dus neem een accountant in de arm om de rekenoefening te maken.

2.    Je factureerbare uren

Wil jij inkomsten halen uit je vennootschap, dan moet daar een voldoende grote jaaromzet tegenover staan. Die genereer je met advies aan je opdrachtgevers. Maak daarom een realistische inschatting van het totaal aantal factureerbare uren dat je op jaarbasis kan presteren. Hou bijvoorbeeld rekening met seizoenschommelingen in je workload en hoeveel vakantie je wil.

 

Belangrijk: je zal ook uren werken waar geen omzet tegenover staat. Omdat je een opleiding volgt, bijvoorbeeld, of omdat je tijd nodig hebt voor prospectie, administratie, gratis proefopdrachten of pitches, je eigen marketing enzovoort.

3.    De markt

Belangrijk is dat je een tarief hanteert dat marktconform is. Enerzijds moet het hoog genoeg zijn om je troeven (bv. expertise, ervaring, flexibiliteit) te rechtvaardigen. Want steek je te laag in, dan zal je niet erkend worden als expert. Erger nog: je opdrachtgevers zullen twijfelen aan de kwaliteit van je werk. Anderzijds zal een te hoog tarief opdrachtgevers afschrikken. Een rondvraag bij enkele concurrenten in je regio biedt je een inzicht in de tariefvork.  

Uur-, dag- of projectprijzen?

Voor grote, langdurige projecten zal je met je opdrachtgever wellicht een vaste dagprijs afspreken, terwijl kleine opdrachten doorgaans per uur worden gefactureerd. In ict, hr en engineering zijn projectprijzen dan weer courant. Dat betekent wel dat je op voorhand een inschatting maakt van het werkvolume. Valt het project in realiteit veel zwaarder uit, dan dreig je meer uren te kloppen voor hetzelfde geld.  

4.    Je toegevoegde waarde

Heb jij expertise en ervaring in huis waarover bijna niemand anders beschikt, of zit je juist in een branche of regio met veel concurrentie? De wet van vraag en aanbod zal je prijszetting sterk beïnvloeden. Naast vakkennis kunnen ook jouw aanpak, sociale skills, efficiëntie of flexibiliteit een doorslaggevende rol spelen voor een opdrachtgever om met jou samen te werken in plaats van met een concurrent. 

Tip: grijp elke kans aan om je unieke troeven in de verf zetten: schrijf artikels, deel je mening via sociale media, spreek op congressen …  


5.    Je opdrachtgevers

Geen twee klanten of projecten zijn gelijk. Voor een heel complex project of een strakke deadline kan je meer vragen dan voor een rechttoe rechtaan opdracht. Ook de woon-werkafstand kan mee je prijs bepalen, of het prestige van een specifieke opdrachtgever. Misschien ben je bereid om onder je vaste tarief te werken als investering in je referentielijst?

Zet afspraken met je opdrachtgever op papier

Werk je op offerte, voeg dan altijd je algemene voorwaarden toe. Die beschrijven namelijk de basisregels van het contract en jouw specifieke voorwaarden. Let wel: algemene voorwaarden zijn pas geldig als je opdrachtgever ermee instemt.

Ook voor langlopende projecten is een samenwerkingscontract een must. Door de verwachtingen van beide partijen neer te schrijven, vermijd je misverstanden. Algemene voorwaarden opstellen is expertenwerk. Neem vrijblijvend contact op, we helpen je graag verder.

Je merkt het: je prijszetting als consultant is een heuse evenwichtsoefening. Een accountant kan samen met jou het totale kostenplaatje berekenen van het inkomen dat je uit je vennootschap wil halen. Zo krijg je zicht op de omzet die je daarvoor moet draaien. In functie van het aantal factureerbare uren dat je kan presteren en de markt waarin je actief bent, kom je uiteindelijk tot een realistische tariefbepaling.

(Met dank aan NextConomy)

Zelfstandige consultant in spe?

Alles wat je moet weten over je opstart vind je in onze gratis gids.

Download 'm hier

Meer informatie?

Heb je na het lezen van dit artikel  nog vragen ? Neem contact op met onze experten. Wij helpen je graag op weg.