Crowdlending: 5 drijfveren om te lenen bij het grote publiek

Broed je als jonge ondernemer of groeibedrijf op een nieuw product, een uitbreiding van je zaak of een andere investering, dan is het nodige kapitaal bij elkaar sprokkelen een zware dobber. Je eerste reflex is misschien je bankier, maar wist je dat ook het grote publiek heel wat geldschieters telt? Via crowdlending schakel je hen in als alternatieve financieringsbron.

In één minuut legt SBB-starterscoördinator Nathalie je de essentie van crowdlending uit.

Wat is crowdlending precies?

Haal je als ondernemer online geld op bij een grote groep van kleine, particuliere investeerders, dan doe je aan crowdfunding. Soms schenken de financiers hun centen gewoon, soms krijgen ze een niet-financiële beloning – doorgaans het product of de dienst waar de actie rond draait. Maar er bestaat ook crowdfunding met een financiële return, via aandelen of een lening. Die laatste vorm noemen we crowdlending.

 

Van de verschillende soorten crowdfunding leunt crowdlending het dichtste aan bij de klassieke banklening. Alleen ontleen je je kapitaal dus aan het grote publiek in plaats van aan je financiële instelling. Die groep van investeerders geeft je voor een bepaalde termijn een lening en krijgt daarvoor intrest. Erkende crowdlendingplatformen (bv. Look&Fin, WinWinner, Bolero Crowdfunding) dienen als draaischijf.

Maar waarom zou je eigenlijk kiezen voor ‘de crowd’? Dit zijn 5 mogelijke drijfveren:

1.    Je wil niet afhankelijk zijn van één financieringskanaal

Ga je op zoek naar het nodige kapitaal om je project te verwezenlijken, dan is het sowieso beter om niet al je eieren in één mand te leggen. De kans dat één financieringskanaal – bijvoorbeeld je bank – jou het volledige bedrag zal willen lenen, is trouwens erg klein. Zoek dus samen met je accountant of financieel adviseur naar de optimale financieringsmix voor je project. Naast de bank kan crowdlending daar deel van uitmaken, maar ook subsidies, premies of startersleningen (bv. de winwinlening). 

2.    Je gebruikt het als opstapje naar een banklening

Vaak botsen ondernemers op een njet bij hun bank als ze er hun plannen ontvouwen. Soms is dat omdat ze zelf onvoldoende kapitaal kunnen inbrengen. Om die eigen inbreng gedeeltelijk of volledig te financieren, kan crowdlending soelaas bieden. 

Maar ook: je zal sneller een krediet loskrijgen bij je bank wanneer je al succesvol aan crowdlending hebt gedaan. Een grote groep van particuliere investeerders gelooft in je project, en dat kan tellen als argument.
 

Hoeveel mag je ophalen via crowdlending?

Wettelijk gezien mag je in ons land tot 5 miljoen euro ophalen via crowdlending. De rentevoet wordt berekend op basis van het risico van het project enerzijds en de grootte van het ontleende bedrag anderzijds. Ze liggen iets hoger dan bij je financiële instelling. 

 

3.    Je wil je geld snel ter beschikking hebben

Bij je financiële instelling zal het goedkeuringsproces van je kredietaanvraag al snel enkele weken tot zelfs maanden in beslag nemen. Klop je bij een crowdlendingplatform aan, dan zal je normaal gezien snel duidelijkheid hebben over de goedkeuring van je dossier. 

De looptijd van de eigenlijke crowdlendingactie – de periode waarin het grote publiek kan intekenen op de lening – is normaal gezien twee maanden. Maar soms is het slechts een kwestie van dagen om de nodige centen bij elkaar te sprokkelen. Je hebt het geld dus doorgaans sneller ter beschikking dan bij de klassieke financieringskanalen. 

4.    Je geeft liever geen persoonlijke waarborgen 

Het is al aangehaald: een banklening krijg je pas met de nodige garanties. In sommige gevallen komt daar ook een privéwaarborg bij kijken, zoals een hypothecair onderpand. Bij crowdlending is dat niet het geval. 

Maar natuurlijk wil ook zo’n platform vermijden dat zijn investeerders in de kou blijven staan. Daarom screent het elk aanvraagdossier grondig op basis van een rits criteria waaronder falingsrisico, terugbetalings- en ondernemerscapaciteiten. Kortom, alleen wie goede cijfers kan voorleggen, krijgt groen licht. 
 

Belangrijk: maak voldoende tijd vrij voor je dossier

Voor de screening van je project zal het platform je om je businessplan, financieel plan en historische cijfers vragen. Zodra je dossier weerhouden is, stel je het zogeheten investeringsdossier samen dat potentiële investeerders te zien krijgen en op basis waarvan ze hun investeringsbeslissing maken. In dat dossier beargumenteer je het bedrag dat je wil ophalen en werk je een aantrekkelijke pitch uit van je project. 

 

5.    Je wil je project wat marketingpower geven

Zodra je investeringsdossier gepubliceerd is op het crowdlendingplatform, schiet ook de marketingmachine in gang. Bedoeling is namelijk om zoveel mogelijk particuliere investeerders warm te maken om met centen over de brug te komen.

Wie intekent, is natuurlijk een ambassadeur van je project. Hij zal het dus op zijn beurt bekendmaken binnen zijn eigen netwerk. Let op: ook jij zal dat moeten doen binnen jouw community, trek hier voldoende tijd voor uit. 

 

Wat kost een crowdlendingactie?

Als ondernemer betaal je alle kosten die het platform maakt om promo te maken voor je dossier (bv. bannering, folders, video’s). Verder is ook het gebruik van het platform zelf niet gratis. 

 

Crowdlending wereldwijd populair

Eindigen doen we met nóg een positieve noot: overal ter wereld zit crowdlending in de lift en ook in ons land lopen steeds meer particulieren warm voor deze alternatieve investeringsvorm. De rendementen zijn dan ook erg aantrekkelijk. Zeker in vergelijking met het klassieke spaarboekje dat nog nauwelijks iets opbrengt. Bovendien hangt er voor de investeerder een mooi fiscaal voordeel aan vast. 

 

Overweeg je crowdlending of een andere alternatieve financieringsmethode voor je project? Neem dan snel contact op met een SBB-adviseur in je buurt. Hij of zij maakt je met plezier wegwijs!

Axel Lanneau
Axel Lanneau
dossierbeheerder accountancy & fiscaliteit