Een crowdfundingcampagne starten in 4 stappen

Even snel wat geld verzamelen bij zoveel mogelijk fans in wording: dat is crowdfunding vooral niét. Aan geslaagde projecten gaan steevast maanden voorbereiding vooraf. Wil je geld lenen, of kies je voor niet-financiële beloningen? Welk platform past het best bij je project? Hoe verpak je je salespitch in een onweerstaanbaar format? En hoe verspreid je een wervende boodschap?

Onvoorbereid een crowdfundingproject op poten zetten, kan je zuur opbreken. Loopt je missie verkeerd af, dan wordt het des te moeilijker om investeerders een tweede keer te overtuigen. Ga daarom voorbereid, stapsgewijs en geïnformeerd aan de slag.

1. Bezint eer ge begint

Niet elk project is per se gebaat met crowdfunding. Soms biedt een klassieke banklening meer slaagkansen. Of, als je zaak nog pril is, kan je financieringsbehoefte misschien deels gedekt worden door subsidies, premies of startersleningen. Als allereerste stap bekijk je dus, samen met je boekhouder of financiële adviseur, of crowdfunding je ambities wel optimaal ondersteunt. Vergeet weliswaar deze 4 minder voor de hand liggende voordelen niet!

Met je boekhouder als eerstelijnsadviseur kan je je vervolgens verder onderdompelen in de crowdfundingwereld. Bekijk zeker eens de waaier aan opleidingen, inspiratiesessies, coaches en tools over het thema. Die helpen je om een solide campagne uit te bouwen.

 

Deel van je businessplan

Wil je als starter een beroep doen op de crowd om je nieuw product of je zaak te lanceren? Dan maakt crowdfunding integraal deel uit van je ondernemingsplan. Hoe je hieraan begint? Download onze wegwijzer!

2. Kies het gepaste crowdfundingtype

Samen met je onderzoek naar de optimale financieringsmix bekijk je ook de verschillende crowdfundingpistes: reken je op donaties of geef je iets terug? En zo ja: in natura, aandelen of financieel? Dit zijn grosso modo de vier types:

  1. Donation-based: je geeft niets terug, maar rekent op de sympathie van het publiek. Deze vorm komt typisch voor bij ngo’s, goede doelen, kunst, culturele projecten …
  2. Reward-based: je geeft een (symbolische) beloning, in de praktijk vaak het nieuwe product dat dankzij de crowd van de grond komt.
  3. Debt crowdfunding (crowdlending): hetzelfde principe als een klassieke lening, maar dan gespreid over een grote groep kredietverstrekkers.
  4. Equity crowdfunding: je geldschieters worden meteen ook aandeelhouders. Zij profiteren mee in de vorm van een dividend als de zaken goed gaan.

Welke type jou als gegoten zit, hangt van een aantal factoren af: je ambities, de hoogte van je geldnoden, de aard van je project, je andere kapitaalbronnen enzovoort. Uiteraard is de ene vorm juridisch en financieel complexer dan de andere.  Dus opnieuw: laat je bijstaan.

3. Ga voor het juiste platform

Deze webpagina van VLAIO geeft een overzicht van de crowdfundingplatformen, maar is zeker niet volledig. Die wereld evolueert namelijk als een sneltrein. Je gekozen crowdfundingtype zal het aantal platformen echter al stevig beperken. Zo kan je op bepaalde sites alleen reward- en donation-based projecten posten, anderen focussen dan meer op leningen.

Een tweede afweging is de reikwijdte van je campagne. Kijk je ook over de landsgrenzen, dan kan je gaan voor een internationale site zoals Kickstarter, Ulele of Indiegogo. En naast Belgische platformen (Winwinner, Bolero, MyMicroInvest, KissKissBankBank, …) bestaan zelfs lokale initiatieven (zoals crowdfunding.gent).

Tot slot speelt ook je activiteit een rol. Voor uiteenlopende sectoren en bedrijfstypes bestaan immers aparte platformen: Look&Fin voor groeiende kmo’s, Angel.me voor innovatieve starters, Socrowd voor sociale projecten, Appsfunder spreekt voor zich, en ga zo maar door.

4. Maak je verhaal onweerstaanbaar

Waarom zou iemand in jouw project investeren, en niet in een van de – soms honderden per platform – andere? Het antwoord ligt in je elevator pitch: een kort betoog (maximaal 30 seconden) waarin je jouw idee en ambities verkoopt. Focus ook niet te veel op wat je zelf wil, maar op wat geldschieters willen horen: what’s in it for them? Maak dat, indien mogelijk, ook visueel. Op heel wat platformen kan je video’s uploaden. Aanrader!

 

Van voorbereiding tot nazorg

Ook tijdens en na je campagne heb je de handen vol. Zo is het altijd een goed idee om funders geregeld op de hoogte houden van je campagne. Op die manier vergroot je de kans dat zij je boodschap in hun netwerk verspreiden.

Bij een crowdfundingcampagne komt trouwens nog veel meer kijken. Neem daarom altijd eerst contact op met je boekhouder. Hij of zij staat je met raad en daad bij.

Hendrik Goossens
Hendrik Goossens
dossierbeheerder accountancy & fiscaliteit