Omgevingsadvies
Ondernemers

Dankzij deskundig omgevingsadvies breit Bonneterie De Geest aan de toekomst

Karolien Desmedt

Didier De Geest is wat ze noemen een bezige bij. Samen met zijn vrouw, kinderen en schoondochter runt hij Bonneterie De Geest, dat ondergoed vervaardigt. In het weekend helpt hij zijn zoon in zijn boomkwekerij, een uit de hand gelopen hobby. Voor beide ondernemingen doet hij een beroep op SBB, die voor hem de nodige vergunningen opvolgt. “De ene geoliede samenwerking, leidde tot de andere”, aldus Didier.  

Samen slim ondernemen

Onze klanten zijn gepassioneerde ondernemers. Stuk voor stuk leggen ze inspirerende trajecten af, met SBB aan hun zijde. In ‘Samen slim ondernemen’ laten we klanten aan het woord, en gaan we op zoek naar de diepere betekenis van #samen #slim #ondernemen.

Vier generaties vakmanschap

Met zoon Ignace en dochter Carole is de Wevelgemse breigoederenfabriek inmiddels aan de vierde generatie toe. Didier volgde de textielschool in Doornik en leerde de stiel verder van zijn vader en grootvader. “We zijn een geïntegreerd bedrijf”, steekt hij van wal. “Dat wil zeggen dat we het hele productieproces in handen hebben, van het breien, veredelen en snijden tot de confectie. Die onafhankelijkheid geeft ons veel vrijheid, waardoor we efficiënter en sneller werken.” 

Naast voornamelijk katoenen ondergoed legt Bonneterie De Geest zich ook toe op technisch textiel, voornamelijk in polyester of nylon. Didier: “Om dit soort textiel zuiver te houden, moet dit apart gebreid worden van het katoen. We hadden dus een nieuwe ruimte nodig. Bij de aanvraag van de omgevingsvergunning heb ik ook meteen het milieuluik hernieuwd.”

#Samen

“Karolien De Smedt, onze milieuadviseur bij SBB, heeft echt fantastisch werk geleverd.”

Meer dan een formaliteit 

Voor de administratieve opvolging van het vergunningsproces vertrouwde Didier op de expertise van SBB. Didier: “We doen al jaren een beroep op hun milieuexpertise voor de boomkwekerij. Toen we daar een loods wilden bouwen om ons nieuw materiaal in te huisvesten, heeft SBB dat piekfijn afgehandeld. Het was dus logisch om voor de Bonneterie opnieuw hun expertise in te schakelen.”

Carole: “Vooral de uitbreidingsplannen hadden nogal wat voeten in de aarde. Onze fabriek is zone-eigen, maar volledig omgeven door woongebied. Sommige buurtbewoners vreesden voor overlast door aan- en afrijdende vrachtwagens. Dankzij de ervaren tussenkomst van de SBB-expert konden we een 

degelijk compromis onderhandelden. Karolien De Smedt, onze milieuadviseur bij SBB, heeft echt fantastisch werk geleverd.”

Daarnaast volgt SBB de omgevingsvergunning en jaarlijkse wateraangifte op en buigt zich over het integraal milieujaarverslag, waarin bedrijven rapporteren over hun emissies. Didier: Deze jaarlijkse milieurapportage neemt veel tijd in beslag. De experten van SBB zijn vertrouwd met deze materie en ontzorgen ons waar nodig.”

#Slim

“De uitbreidingsplannen hadden wat voeten in de aarde. Dankzij de ervaren tussenkomst van Karolien, onze milieuadviseur bij SBB, konden we een degelijk compromis onderhandelen."

Breien aan de toekomst 

Het ondernemerschap zit deze familie duidelijk in het bloed. Voor Carole betekent dit vooral: ‘verstandige beslissingen nemen’. Onder elkaar, in overleg met de medewerkers of in samenspraak met de experten van SBB. Carole: “We willen ons werk doen in de beste verstandhouding met iedereen, dat is voor ons prioriteit. Dát en kwaliteit blijven garanderen, ondanks de stijgende grondstofprijzen en loonkosten.”

Wat de toekomst brengt? “Eén woord: innovatie”, antwoordt Carole stellig. “Het bedrijf draait goed, maar we gaan ook op zoek hoe we onszelf kunnen blijven vernieuwen. Vooral Ignace houdt zich daarmee bezig. Ondergoed blijft onze kernactiviteit, maar we experimenteren ook met andere producten, zoals kousen en naadloos textiel. Al staat dat laatste voorlopig nog in de kinderschoenen. Investeren vergt tijd, mankracht en geld.”

#Ondernemen

“Ondernemen is voor mij: verstandige beslissingen nemen. Onder elkaar, in overleg met de medewerkers of in samenspraak met de experten van SBB.”

Opvolging verzekerd 

Terwijl broer Ignace zich over de vernieuwingen buigt, focust Carole zich ook op haar eigen project Dieusaert. Dat nevenmerk van De Geest spitst zich toe op turnkledij voor scholen. Carole: “We bieden onze klanten een product op maat, met hun eigen logo en kleuren. Het past perfect binnen onze niche.” En zo kan papa Didier op beide oren slapen: met twee ambitieuze opvolgers lijkt de toekomst van Bonneterie De Geest verzekerd. 

Op zoek naar een expert in omgevingsadvies?