Selecteer uw kantoor uit onderstaande lijst

Op basis van uw locatie selecteerden wij ons kantoor in . Wijzigen? Zoek SBB-kantoor.

Een freelance contract opstellen: dit moet je weten

06 nov 18 Door Isabel Dillen

 Als freelancer of consultant zit je vaak in een ‘dienende’ rol: je helpt andere organisaties met jouw skills en kennis. Maar je wil natuurlijk niet dat je opdrachtgever daar – misschien zelfs ongewild – misbruik van maakt. Besteed dus genoeg aandacht aan de afspraken die je maakt en leg die vast in een contract. Hoe je dat doet, lees je hier.

Waarom een contract?

Een gouden regel bij een overeenkomst? Zorg ervoor dat alles op papier staat. Want hoewel een mondelinge afspraak ook als bindend contract geldt, zijn er drie redenen waarom je beter altijd een schriftelijk contract – officieel: een ‘zelfstandige samenwerkingsovereenkomst’ - opstelt.

1. Geen discussie mogelijk
In de eerste plaats bescherm je jezelf tegen misbruik. Want achteraf bewijzen wat je mondeling met je opdrachtgever hebt afgesproken, is aartsmoeilijk. Met een schriftelijk contract leg je de rechten en plichten voor alle partijen vast. Zo vermijd je (ongewilde) discussies en problemen.

2. Goede afspraken maken goede vrienden
Wat zijn we elkaar verschuldigd? Wat gebeurt er als één van ons zich niet aan de gemaakte afspraken houdt? En wat moet ik doen als ik de samenwerking wil beëindigen? Een overeenkomst bestaat uit tal van afspraken die je onmogelijk allemaal kan onthouden. Geschreven contracten bieden duidelijkheid, nu én in de toekomst.

3. Een wapen tegen schijnzelfstandigheid
Als zelfstandige hou je zelf de touwtjes in handen: jij bepaalt volledig zelf hoe, wanneer en waar je werkt. Is dat niet het geval? Dan ben je vermoedelijk geen zelfstandige, maar eigenlijk een werknemer en dus schijnzelfstandige. Anderzijds als de fiscus ten onrechte schijnzelfstandigheid vermoedt, is een schriftelijk contract waaruit blijkt dat jij op zelfstandige basis samenwerkt met je opdrachtgever een krachtig tegenbewijs.

Wat staat er in zo’n contract? 

Van een A4’tje tot forse roman: de lengte van een contract kan fors verschillen. Toch bevat elke overeenkomst bij voorkeur deze essentiële elementen:

  • De omschrijving en kostprijs van je opdracht. Wordt je vergoeding berekend op het aantal uren werk dat je verricht of is er een projectprijs? En wat met de kosten die je maakte, zoals verplaatsingen?
  • De duur van je contract. Wanneer gaat het contract van start en voor hoe lang? Wie kan het contract opzeggen en hoe doe je dat?
  • De gevolgen als iemand zijn verplichtingen niet nakomt. Is er een vast bedrag dat je betaalt bij contractbreuk? Of hangen er (nog) andere consequenties aan vast?
  • De afhandeling van conflicten. Regelen jullie disputen onderling? Of oordeelt de ondernemingsrechtbank – tot voor kort de rechtbank van koophandel – over geschillen?
  • De betalingstermijn van een factuur
  • De aanvaarding door beide partijen

Beschrijf de onderdelen telkens zo duidelijk mogelijk. Zo vermijd je dat er een schemerzone ontstaat waarbij iemand de gemaakte afspraken kan betwisten.

Let op voor de ‘kleine lettertjes’

Een contract bevat vaak heel wat ‘kleine lettertjes’: vakjargon dat moeilijk te ontcijferen valt, waardoor de moed je al gauw in de schoenen zakt. Je boekhouder zet die terminologie om in heldere taal en vertelt je wat een contract precies inhoudt voordat je er je handtekening onder zet.

Voorbeeld
In juli 2017 veranderden grote uitgevers zoals het Mediahuis en De Persgroep het contract voor freelancers. Onder andere het btw-tarief wijzigde van 0 naar 6%, waardoor freelancers nu een volledige boekhouding moeten voeren. Onbegonnen werk zonder boekhouder.

SBB helpt je op weg

   

Start je als freelancer of consultant? In je onze startersgids vind je alles wat je moet weten (en krijg je er nog handige tips bovenop).

Isabel

Isabel

juridisch adviseur

Schrijf u in op de sectornieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van veranderingen.