Tuincenter Claes trapt generatiewissel op gang met hulp van SBB

Lesley Van der Jeugd
Vermogensplanning

50 jaar SBB: samen slim de toekomst tegemoet 

Ondernemen? Dat is bijleren, elke dag opnieuw. Precies wat we bij SBB al sinds 1971 doen: kennis verzamelen en inzichten delen met onze klanten. ‘Samen slim ondernemen’, noemen wij dat. Op onze 50ste verjaardag willen we vooral vooruitblikken, samen met onze klanten. Daarbij kijken we naar de toekomst van sterke samenwerkingen die de tand des tijds doorstaan. 

 

In Edegem kunnen mensen met groene vingers zich volop uitleven in Tuincenter Claes, een bloemen- en plantenparadijs van maar liefst 8.000 vierkante meter. Het is het levenswerk van zaakvoerder Walter Claes en zijn echtgenote Nicole, die nu volop bezig zijn met de opvolging van hun zaak.

Gevoeligheden in een familiebedrijf

“Mijn ouders hebben jarenlang alles opgeofferd voor hun onderneming”, begint zoon Thomas Claes. “Helemaal stoppen is nog niet aan de orde, maar ze willen wel stilaan wat gas terugnemen. Bij die volgende stap vertrouwen we op SBB. Zij kennen immers de filosofie van ons bedrijf, en bepalen al jaren mee onze toekomststrategie. Successieplanning maakt daar een belangrijk deel van uit.”

 

#samen

“SBB kent de filosofie van ons bedrijf. Het is dan ook logisch dat zij mee onze strategie bepalen”

“SBB praatte met mijn ouders, mijn zus en mijzelf en luisterde naar de individuele wensen. We zijn dankbaar dat SBB de gevoeligheden van onze familiezaak perfect kent. Dat is niet evident: je moet balanceren tussen boekhoudkundige & fiscale afwegingen enerzijds en emoties anderzijds. SBB is erin geslaagd om zonder familieruzies een sterk en eerlijk toekomstplan op tafel te leggen.”

Thomas - Tuincenter Claes

Hoe het in z’n werk ging voor Tuincenter Claes

“Bij successie komt heel wat kijken”, vertelt SBB-experte Lesley Van der Jeugd. "In het geval van Tuincenter Claes moesten we ervoor zorgen dat zowel Thomas als zijn zus Nathalie een even groot deel van de koek kregen. Niet makkelijk, gezien Nathalie geen intentie heeft om zelfstandige te worden en Thomas wel. We werkten verschillende trajecten uit en bespraken samen wat er moet gebeuren met de gronden van het bedrijf en de aandelen. Ook de meerwaarde die Thomas creëert vanaf het moment dat hij zaakvoerder wordt, kwam aan bod. Dat deden we samen met Charlotte Lauwers, successieplanner bij SBB.”

Thomas is alvast tevreden over de persoonlijke, toekomstgerichte aanpak. “Binnenkort word ik vader: ik had dus ook wel wat vragen over hoe ik het moest aanpakken voor mijn eigen gezin. Gelukkig kan ik met SBB makkelijk het familiale aspect van de zaak bespreken: het is niet altijd puur business.”

 

Extreme makeover

Door hun jarenlange ervaring weten Walter en Nicole dat ondernemen ook bijsturen is. Net voor de coronacrisis bijvoorbeeld ging Tuincenter Claes een nieuwe koers varen. “We wisten dat we de winkelervaring helemaal moesten hertekenen, en waren bijna aangesloten bij een grotere groep”, blikt Thomas terug. “SBB heeft alle cijfers gecheckt en scenario’s uitgeschreven, maar een fusie bleek uiteindelijk toch geen goed idee.” 

 

#slim

“Bij de belangrijkste mijlpalen duikt SBB niet alleen in zakencijfers, ze geven ook onmisbare input”

 

Uiteindelijk koos Tuincenter Claes voor een samenwerking met een consultant. “Die zette de winkelbeleving en -indeling op punt. Een gloednieuw concept en serieuze investeringen gaven de zaak een enorme boost. “Ook onze adviseurs Lesley en Charlotte kwamen geregeld een kijkje nemen en gaven advies. Zo hebben we met de inbreng van SBB een tijdje geleden een winkel met bakproducten overgenomen om ons aanbod uit te breiden. Een slimme zet, blijkt nu uit de cijfers. En net als bij elke andere innovatie of aanpassing houdt SBB de resultaten goed in het oog.”

Kenniscentrum voor tuinbouw

Thomas is tevreden dat SBB hem de afgelopen jaren bijstond. “SBB nam bijvoorbeeld de berekening van de ingrijpende renovaties op zich. Al die jaarplanningen, schattingen en contacten met de banken, daar plukken we nu de vruchten van.”

 

#detoekomsttegemoet

“Van jaarplanningen tot contacten met de banken: ons bedrijf zal nog jaren de vruchten plukken van SBB’s voorbereiding”  

Ondertussen kijkt Thomas volop naar de toekomst. “We willen nog meer bekendheid opbouwen in de wereld van de tuincentra. We merken dat mensen naar hier komen om kennis op te doen, om geholpen te worden, om terug voeling te krijgen met de natuur. Wij zijn ook het bewijs dat een fysieke winkel nog meerwaarde heeft. Met de ondersteuning van SBB blijven we dan ook 100% gaan voor een bloeiende zaak.”

Thomas - Tuincenter Claes

Foto's: Spot-On

Op zoek naar een partner om de toekomst van jouw bedrijf mee vorm te geven?  

Neem contact op met een SBB-adviseur in jouw buurt.