Fiscaal advies
Land- of tuinbouwers

Kaasboerderij ’t Leenhof richt gloednieuwe kaasmakerij op met SBB

Anneleen Cardinael

Wat begon met twee geitjes op een stuk land, draaide voor landbouwer Marc De Maesschalck en zijn familie uit tot een succesvolle melkvee- en geitenboerderij. SBB doet dit opmerkelijke bedrijf mee groeien als nooit tevoren. 

Samen slim ondernemen

Onze klanten zijn gepassioneerde ondernemers. Stuk voor stuk leggen ze inspirerende trajecten af, met SBB aan hun zijde. In ‘Samen slim ondernemen’ laten we klanten aan het woord, en gaan we op zoek naar de diepere betekenis van #samen #slim #ondernemen.

 

Van verse geitenkaas over hoeverijstpap tot bieslookkaasjes: in de regio Zele wordt al eens omgereden voor de lekkernijen van ’t Leenhof. Landbouwer Marc De Maesschalck bouwt er sinds de jaren negentig aan zijn succesvolle geitenboerderij en hoevewinkel. Een verhaal van tegen de stroom inzwemmen. 

“27 jaar geleden stapten mijn vrouw en ik in het landbouwbedrijf met melkkoeien van mijn ouders”, blikt Marc terug. “Omdat de regels rond rundvee steeds strenger werden, kozen we om iets helemaal nieuws uit te proberen: een geitenhouderij. Niet alleen praktisch, maar ook boekhoudkundig en fiscaal ging er een compleet nieuwe wereld voor ons open.”
 

#samen

“De geitenhouderij was in de jaren negentig iets totaal nieuw. De hulp van SBB was cruciaal van bij de opstart”

SBB hielp van bij het begin met het ingewikkelde traject, en zocht mee naar oplossingen. We waren immers niet op de hoogte van de regels voor een geitenboerderij, en hadden veel vragen. Hoe organiseren we de verwerking van de melk? Wat met inkomsten en belastingen? Toen we groter werden en een retailer onze geitenkaas wilde afnemen, heeft SBB de financiële stromen in goede banen geleid.
Marc De Maesschalck
't Leenhof

Een familiebedrijf pur sang

Anno 2021 is ’t Leenhof meer dan ooit een familieverhaal. “Nadat 3 van mijn kinderen besloten in de zaak te stappen, werkten we samen met SBB een gedetailleerd plan uit: de bouw van een gloednieuwe kaasmakerij met een hoevewinkel en een verwerkingszaal. Die uitbreiding was nodig om volledig voorbereid te zijn op de uitdagingen van de toekomst.”  

Om de uitbreiding op een fiscaal gunstige manier aan te pakken, richtte hij op aanraden van SBB maar liefst twee vennootschappen op: een CommVLO waarin het landbouwgedeelte van ’t Leenhof vervat zit, en een BV waar de kaasmakerij en het verwerkingsgedeelte onder valt. Een groot verschil met de eenmanszaak van vroeger. “Het moest op deze manier, anders hadden we nooit al onze plannen kunnen uitvoeren én agrovoedingssteun kunnen aanvragen. Die belangrijke subsidie voor verwerkende bedrijven was broodnodig om uit te breiden.” 
 

#slim

“Na gesprekken met SBB hebben wij gekozen voor twee vennootschappen. Die opsplitsing laat toe om agrovoedingssteun te verkrijgen” 

 

Klaar voor de volgende generaties

Hoewel Marc nog lang niet aan stoppen denkt, werkte hij samen met SBB al een toekomstplan voor zijn kinderen uit. “Met alle investeringen en de oprichting van de BV wilde ik ook heel graag de opvolging van de zaak verder regelen”, vervolgt Marc. “We hebben 4 kinderen, waarvan er 3 mee in het bedrijf stappen. Het was erg belangrijk dat iedereen een even groot deel van de koek kreeg, ook het kind dat niet mee in de zaak stapt. SBB heeft ons begeleidt in de vermogensplanning. Wij hebben nu geen onroerende goederen meer op onze naam.”

De schenkingen waren complexe materie: “Zelfs voor onze notaris was het een uitdaging, maar met de hulp van SBB-juristen is het papierwerk in orde gekomen. Ondanks de strakke timing hebben we alle deadlines gehaald.” 
 

Vergunningen en subsidies: een sterk staaltje teamwork 

Landbouwbedrijven zoals dat van Marc moeten voldoen aan strikte regels. De nodige vergunningen en overheidssteun verkrijgen voor uitbreidingen en nieuwe projecten is alvast geen sinecure. Dat vertellen Anneleen Cardinael en An De Moor, twee SBB-experten die het dossier van ’t Leenhof op hun duim kennen.  

“Bij de uitbreiding van ’t Leenhof kwam heel wat kijken”, vertelt An. “De eerste uitdaging was het verkrijgen van een omgevingsvergunning, want zonder kan je niet starten met de bouw. Daarvoor stelden we het aangepast dossier samen en zochten samen ook naar alternatieven om met alle milieu-aspecten in orde te zijn. Zo vangen we ons afvalwater op en zullen dit terug als grondstof gebruiken; daarvoor dienden we ook een aanvraag bij Ovam in.

En dan is er nog de agrovoedingssteun zelf. “De aanvraagprocedure is een complex en omvangrijk werk. Maar er staat dan ook iets heel moois tegenover: een aanzienlijk bedrag dat onontbeerlijk is om het nieuwe project werkbaar te maken.”

 

Een sterke samenwerking

Na meer dan 30 jaar samenwerking voelt Marc zich nog steeds gesteund. “We hebben nooit gekozen voor de makkelijkste weg, maar ik heb het gevoel dat SBB houdt van een uitdaging”, vervolgt hij. “Ze zetten echt hun tanden in complexe materie.”
 

#ondernemen

“Ik zie heel wat gelijkenissen tussen onze kleine familieonderneming en SBB”

 

Marc ziet gelijkenissen tussen SBB en zijn eigen landbouwbedrijf. “We zijn maar een kleine familieonderneming met beperkt personeel, maar iedereen heeft hier wel specifieke expertises, taken en verantwoordelijkheden. Bij SBB werkt dat net zo: elk luikje heeft zijn eigen expert, en als iemand het antwoord niet kent, staat er wel een collega klaar om te helpen. Dat maakt het managen van een onderneming een pak draaglijker. Voor alles waar ik als landbouwer mee geconfronteerd wordt - van de Mestaangifte tot subsidies - kan ik bij hen te rade.”

Ambassadeurs van de landbouw

Het Leenhof team kijkt positief naar de toekomst. Marc en zijn familie willen uitbreiden en innoveren, maar niet tot in het oneindige. “We kijken constant naar wat we kunnen verbeteren, zoals onze facturatie. Onze dochter Bo  heeft samen met de SBB-collega Mandy Defoort dat proces gestroomlijnd, door met sbbSLIM de hele papierwinkel digitaal te regelen. Dat bespaart ons heel veel tijd.”

Ook over het grotere plaatje denkt de familie na . “We willen de boerderij in de toekomst graag wat meer openstellen, zodat mensen makkelijk kunnen langskomen, voelen en proeven. Zo willen we tegengewicht bieden aan al het negatieve landbouwnieuws in de media. Ambassadeurs worden voor ons vak, dat is het einddoel.” 


 

Foto's: Olivier Strobbe fotografie

Wil je als land-of tuinbouwer net als Marc graag advies van een SBB-expert?

Lees hier hoe we jouw onderneming laten bloeien. Of contacteer een SBB-adviseur in jouw buurt.