Je eigen zaak starten, wijzigen of stopzetten? De btw-aangifte gebeurt voortaan digitaal

sluit popup

In het licht van de corona-problematiek is onze dienstverlening bijgestuurd:

  • Onze kantoren werken met gesloten deuren. Klanten kunnen enkel mits afspraak naar kantoor komen.
  • Onze medewerkers blijven steeds bereikbaar via telefoon, Teams of mail.
  • Indien je documenten wenst binnen te brengen, gebruik hiervoor maximaal onze brievenbussen of tijdens de kantooruren, de boxen die hier speciaal voor voorzien zijn. Deze worden dagelijks meermaals leeggemaakt.
  • Maak maximaal gebruik van ons digitaal platform sbbSLIM om documenten door te sturen. Indien je hier nog niet mee werkt, neem contact met ons kantoor via mail of telefoon. Hier helpen we je graag verder.

Op de hoogte blijven van de laatste maatregelen voor ondernemingen omtrent het coronavirus? Check onze pagina www.sbb.be/corona-info voor meer informatie.

Leslie Rottiers
Fiscaal advies

Wat betekent dit concreet?

De digitale aangifte wint steeds meer terrein. Dit kunnen we alleen maar toejuichen. Want een papieren administratie anno 2020? Dat kan efficiënter. Daarom breidt de fiscus zijn digitaal platform uit. 

 

Digitaal boekhouden doe je zo! 

Ken je de vele voordelen al van een digitale administratie? Nee? Dan werk je misschien nog niet optimaal digitaal. SBB-expert Pieter Vranckx zet vijf belangrijke tips op een rij.

Voor wie? 

Start je met een zelfstandige activiteit of zet je je zaak stop? Dan moet je hiervan aangifte doen bij de btw-administratie. Hetzelfde geldt wanneer je je activiteit wijzigt of je belastingregeling. Deze aangifte gebeurt vandaag nog op papier, afhankelijk van de situatie via het formulier 604A, 604B of 604C. Die formulieren zouden vanaf 2020 plaats moeten maken voor een digitale aangifte. De applicatie is momenteel nog niet klaar tenzij voor de ondernemingsloketten. Zolang de nieuwe toepassing niet beschikbaar is, blijft de regel om in te dienen op papier.

Twee uitzonderingen 

De bijzondere btw-aangifte zal nog altijd op papier moeten gebeuren. Dat is het geval wanneer je als: 

  • kleine ondernemer, vrijgestelde btw-plichtige, landbouwer onder het landbouwforfait of niet btw-plichtige rechtspersoon in een andere EU-lidstaat goederen aankoopt en ervoor kiest om in België btw te betalen. Bij aankopen hoger dan 11.200 euro is dit laatste zelfs verplicht.
  • kleine ondernemer, vrijgestelde btw-plichtige, landbouwer onder het landbouwforfait of niet btw-plichtige rechtspersoon in een andere EU-lidstaat diensten afneemt waarvoor je in België btw moet betalen.

Er is ook een uitzondering voor wie de formulieren niet elektronisch kán indienen, bij gebrek aan een internetverbinding bijvoorbeeld. Hiervoor is wel een goedkeuring van de btw-administratie vereist. Maar in de praktijk zal dat niet vaak meer voorkomen. 

 

Vragen over je btw-administratie?

Neem vrijblijvend contact op met een SBB-kantoor in je buurt. Onze experten helpen je graag verder.