Extra belastingen op je bedrijfswagen met tankkaart: hoe vermijden?

Gregory Henin
Fiscaal advies

Via een tankkaart draagt je vennootschap de brandstofkosten voor de privéverplaatsingen (inclusief woon-werkverplaatsingen) van jezelf of je werknemer(s). Ook als de vennootschap slechts gedeeltelijk de brandstofkosten voor persoonlijk gebruik dekt, wordt de vennootschap belast op 40% van het forfaitair voordeel alle aard en niet meer 17%. Kom je als werkgever echter niet tussen in de brandstofkosten voor privégebruik, dan blijft het percentage van 17% van toepassing.

Een cijfervoorbeeld

Erik heeft als bedrijfsleider een splinternieuwe Audi A6 (dieselmotor) met een CO2-uitstoot van 200 gram/km en een cataloguswaarde van 50.000 euro. De wagen wordt ter beschikking gesteld met een tankkaart op naam van de vennootschap. Als Erik de wagen privé gebruikt (inclusief woon-werk), dan wordt het belastbaar voordeel berekend volgens deze formule: cataloguswaarde x ouderdomspercentage x 6/7 x CO2-percentage. Dat komt neer op 7.200 euro in het eerste jaar.

Vanaf 2017 wordt Eriks vennootschap belast op 40% van 7.200 euro, of 2.880 euro. Volgens het gewone tarief van de vennootschapsbelasting komt dit neer op 978,91 euro. Stel dat zijn vennootschap géén brandstofkosten draagt, dan betaalt zijn vennootschap slechts belastingen op 1.224 euro, of 416,04 euro. De vennootschapsbelasting is sinds 1 januari 2017 ook van toepassing indien Erik niet belastbaar is op het voordeel, bijvoorbeeld omdat het voordeel is weggeboekt in zijn rekening-courant!

Nieuw: de brandstofkosten opsplitsen …

Op 30 mei 2017 heeft de fiscus FAQ’s gepubliceerd over de opsplitsing van private en beroepsmatige brandstofkosten. Er zijn twee methodes:

  • Methode 1: de rittenadministratie 
    Je houdt een administratie bij voor alle beroepsmatige ritten. Dat kan manueel (bv. met een rittenboekje of via een softwareprogramma) of automatisch (via een aangepast GPS-systeem).
  • Methode 2: de semi-forfaitaire methode
    Hierbij worden de privékilometers in het totaal aantal kilometers forfaitair bepaald. Het aantal kilometers voor privégebruik is de afstand woon-werk x 2 x 200 + forfaitair 6.000 km. Wat overschiet, zijn dan de kilometers voor beroepsgebruik.

 

… maar is dat wel voordelig?

In veel gevallen niet. Reken je de privébrandstofkosten door aan jezelf of je werknemer, dan bespaar je nog niet per se op je vennootschapsbelasting. Hoewel je vennootschap dan wel belast wordt op de (voordelige) 17% van het voordeel alle aard, kun je de privébrandstofkosten niet meer aftrekken van je belastbare winst. Het ene compenseert dus (deels) het andere.

Bovendien betekent zo’n opsplitsing dat jij of je werknemer zélf in de buidel moet tasten om privébrandstof te betalen. En die kosten kun je niet aftrekken in de aangifte van de personenbelasting.

 

Conclusie

Als jij of je werknemer heel veel beroepsmatige en heel weinig privékilometers doet, kan de opsplitsing wel interessant zijn. Op zeker spelen? Vraag een simulatie op maat aan je SBB-expert en bekijk wat voor jou de voordeligste optie is.