De UBO-documentatieplicht: wat moet je voortaan toevoegen aan het UBO-register?

sluit popup

Beste klant,

Naar aanleiding van de verstrengde coronamaatregelen hebben wij onze dienstverlening opnieuw bijgestuurd.

  • Onze kantoren werken met gesloten deuren. Je kan enkel mits afspraak naar kantoor komen.
  • Onze medewerkers blijven steeds bereikbaar via telefoon, Teams of mail.
  • Indien je documenten wenst binnen te brengen, gebruik hiervoor maximaal onze brievenbussen of tijdens de kantooruren, de boxen die hier speciaal voor voorzien zijn. Deze worden dagelijks meermaals leeggemaakt.
  • Maak maximaal gebruik van ons digitaal platform sbbSLIM om documenten door te sturen. Indien je hier nog niet mee werkt, neem contact met ons kantoor via mail of telefoon. Hier helpen we je graag verder.
  • Indien het gaat om een essentieel klantenbezoek dat niet digitaal georganiseerd kan worden, is een fysieke afspraak wel toegestaan, mits het respecteren van de nodige veiligheidsmaatregelen. Heb je een afspraak op kantoor of bij jou ter plaatse, dan word je vooraf geïnformeerd door je dossierbeheerder over de te respecteren hygiëne- en afstandsregels.

Op de hoogte blijven van de laatste maatregelen voor ondernemingen omtrent het coronavirus? Check onze pagina www.sbb.be/corona-info voor meer informatie.

Johanna Waelkens
Zakelijk-juridisch advies

Wat moet je toevoegen in het register?

Elke informatieplichtige moet nu een document uploaden in het UBO-register dat bewijst dat de informatie opgenomen in het register toereikend, accuraat en actueel is. Je voegt dus documentatie toe waaruit blijkt dat je de juiste uiteindelijk begunstigde(n) hebt ingegeven. 

Voorbeelden van documentatie zijn:

  • De oprichtingsakte of de statuten van je onderneming
  • Het aandeelhoudersregister
  • Het benoemingsbesluit van de bestuurders
  • Een aandeelhoudersovereenkomst

Welk document je toevoegt, hangt af van de specifieke situatie.

 

Let op: niet iedereen heeft toegang tot deze documentatie. Enkel de bevoegde autoriteiten kunnen deze raadplegen. 


Hoeveel tijd heb je hiervoor?

Is je onderneming pas opgericht? Dan upload je de nodige documenten bij je eerste registratie in het UBO-register. Die eerste ingave registreer je binnen een maand na de oprichting van je informatieplichtige entiteit.

Ben je reeds in het UBO-register opgenomen? Dan krijg je tijd tot 30 april 2021 om de nodige documenten op te laden.

 

Meer info?

Heb je een vraag over het UBO-register of over de UBO’s in je vennootschap? Vraag raad bij je accountant. We helpen je graag op weg.