De UBO-documentatieplicht: wat moet je voortaan toevoegen aan het UBO-register?

Johanna Waelkens
Zakelijk-juridisch advies

Wat moet je toevoegen in het register?

Elke informatieplichtige moet nu een document uploaden in het UBO-register dat bewijst dat de informatie opgenomen in het register toereikend, accuraat en actueel is. Je voegt dus documentatie toe waaruit blijkt dat je de juiste uiteindelijk begunstigde(n) hebt ingegeven. 

Voorbeelden van documentatie zijn:

  • De oprichtingsakte of de statuten van je onderneming
  • Het aandeelhoudersregister
  • Het benoemingsbesluit van de bestuurders
  • Een aandeelhoudersovereenkomst

Welk document je toevoegt, hangt af van de specifieke situatie.

 

Let op: niet iedereen heeft toegang tot deze documentatie. Enkel de bevoegde autoriteiten kunnen deze raadplegen. 


Hoeveel tijd heb je hiervoor?

Is je onderneming pas opgericht? Dan upload je de nodige documenten bij je eerste registratie in het UBO-register. Die eerste ingave registreer je binnen een maand na de oprichting van je informatieplichtige entiteit.

Ben je reeds in het UBO-register opgenomen? Dan krijg je tijd tot 30 april 2021 om de nodige documenten op te laden.

 

Meer info?

Heb je een vraag over het UBO-register of over de UBO’s in je vennootschap? Vraag raad bij je accountant. We helpen je graag op weg.