Bouwen aan je digitale huisartsenpraktijk: dit zijn de must-haves

Van pizza bestellen over mediteren tot samenwerken met je accountant: vandaag kan het allemaal met een smartphone of laptop. Ook de gezondheidssector is volop aan het digitaliseren. Wil je een financieel gezonde huisartsenpraktijk, dan kan je niet achterblijven. Maar wat heb je precies nodig voor een modern, digitaal kabinet? 

Cijferspecialist, accountant, ondernemerscoach of zakelijk adviseur: bij SBB zijn we het allemaal. Maar medische software ontwikkelen, daar zijn we minder in thuis. Daarom werkten we voor deze blog samen met medisch softwarespecialist Corilus

 

1.    Je fysieke praktijk: de uitvalsbasis van je medisch beroep

Het pand dat je kiest wordt de thuishaven van je praktijk. Een eerste stap is oplijsten welke
ruimtes jij en je eventuele collega’s nodig hebben: 

  • kabinet(ten)
  • een wachtzaal
  • een onthaal- en secretariaatsruimte
  • een gemeenschappelijke praktijkruimte
  • sanitaire voorzieningen
  • parking (voor patiënten)

 

Kopen of huren? 

Aan beide opties zijn voor- en nadelen verbonden. Overleg daarom zeker met je boekhouder: die vertelt wat voor jouw praktijk de slimste optie is. Hij of zij controleert ook bij de gemeente of het toegelaten is om er een medisch beroep in uit te oefenen en brengt – indien nodig – de verbouwingvergunning in orde. 

 

2.    Software: het hart van een moderne praktijk

In een hedendaagse praktijk is software niet meer weg te denken. Je kan ermee registreren, voorschrijven, archiveren én communiceren met andere zorgverleners, ziekenhuizen en patiënten. Daarbij zijn twee eigenschappen essentieel:

•    Gebruiksvriendelijkheid

Kwalitatieve software voldoet aan de huidige noden van zorgverleners én verplichtingen vanuit de overheid. Een elektronisch medisch dossier (EMD) leidt jou als het ware door de te volgen stappen, maar jij behoudt de controle. 

•    Veiligheid

Met de General Data Protection Regulation – kortweg GDPR – legde Europa in 2018 de spelregels vast om persoonsgegevens te beschermen. Belangrijk is dat je software daaraan voldoet. Wil je op zeker spelen, dan kan je nagaan of je provider al dan niet een ISO-norm behaalde op het vlak van privacy.

3.    De features: afgestemd op jouw werkproces

Net zoals je bij een wagen uit de meest uiteenlopende opties kan kiezen, zijn ook de mogelijkheden bij je software eindeloos. Bepaal op voorhand de onmisbare features om je job uit te oefenen, en welke eerder nice-to-have zijn. Dit zijn de belangrijkste: 

  • Het elektronisch medisch dossier (EMD) om patiëntengegevens te registreren en te verwerken. 
  • Het elektronisch patiëntendossier (EPD) waarin je medische patiëntengegevens digitaal bewaart en beschikbaar maakt voor andere zorgverleners. 
  • Het Sumehr – kort voor Summarized Electronic Health Record – is een samenvatting die je als arts nodig hebt om de gezondheidstoestand van een patiënt snel in te schatten. 
  • Sinds 2020 is het gebruik van een digitaal voorschrift verplicht voor artsen, tandartsen en vroedkundigen. 
  • Het medicatieschema van Vitalink lijst de actieve medicatie van een patiënt op en toont wanneer hij of zij welke medicatie dient in te nemen. 
  • Denk ook aan een online agenda waarmee patiënten makkelijk zelf een afspraak inboeken, de controle van de verzekerbaarheidstoestand en de elektronische tarificatie
     

4.    Hardware verbindt alle losse elementen

Vergelijk je de software van je praktijk met een tafel, dan is hardware de schroeven en vijzen die alles
samenhouden. In een volledig digitale praktijk zijn alle toestellen en technologieën immers aan elkaar
gekoppeld en geïntegreerd tot een digitale workflow. Hou dus bij het aanschaffen van praktijkmateriaal ook rekening met deze hardware:

  • servers en netwerkoplossingen
  • printers en scanners
  • desktops, laptops en tablets
  • veiligheidstoepassingen

 

Checklist: hoe kies je de juiste software?

Van patiëntendossiers over voorschriften tot de tarificatie van je consultaties: het kan nu allemaal digitaal via software. Maar hoe kies je het beste pakket? Deze aandachtspunten helpen je beslissen:

Kies voor een erkende oplossing

Het Nationaal Intermutualistisch College (NIC) test en controleert alle beschikbare softwarepakketten. Enkel als je met goedgekeurde software werkt, kom je in aanmerking voor de geïntegreerde praktijkpremie. Die bedraagt momenteel maximaal 6.000 euro. 

Vraag naar mogelijke integraties

De beste softwarepakketten omvatten niet alleen het EMD en de eHealth-functionaliteiten, maar ook een online agenda en medicatiebewakingstool.

Denk mobiel

Kies voor software die ook over een app-versie beschikt. Zo heb je ook tijdens je huisbezoeken of wachtdiensten via je smartphone of tablet toegang tot je systeem.

Wees zeker van support

Zoek een partner die je ook na de installatie verder bijstaat met support en instructiemateriaal (handleidingen, trainingen, instructievideo’s …).

 

Bij een eigen praktijk komen tal van juridische, sociale, financiële en praktische aspecten kijken. Maar geen zorgen: met de juiste knowhow, begeleiding en partner(s) ga je gezwind van start. Het e-book ‘Starten als zelfstandig huisarts’ vormt alvast het ideale vertrekpunt. Meer info en inspiratie vind je op www.sbb.be/nl/gezondepraktijk

Nathalie Put
Nathalie Put