“Succesvolle bedrijven kunnen zich vooral goed aanpassen”

Succesvol ondernemen gaat over meer dan hard werken alleen, Je moet ook vooruitdenken. Stijn Bijnens, CEO van IT-groep Cegeka, beaamt dat maar relativeert tegelijk: “De meeste gelauwerde strategieën zijn achteraf neergepend.” 

“Als ondernemer vaar je altijd in de mist”, benadrukt Stijn Bijnens. “Risico’s nemen is inherent aan ondernemen, je weet niet hoe het zal aflopen. En als je het op voorhand wel al min of meer weet, dan heb je wellicht niet genoeg risico’s genomen. Twee dingen die je absoluut wél moet doen: luisteren naar je klant en de juiste mensen op de juiste plaats zetten.” 

Zet mensen op sleutelposities die verandering omarmen en vertalen naar acties.
Stijn Bijnens
CEO Cegeka

Het volledige interview met Stijn Bijnens lees je in het SBB-rapport ‘Het jaar van de focus’. Daarin stellen we scherp op vijf thema’s die je tijd echt waard zijn.

Download ‘Het jaar van de focus’

Luisteren en bijsturen

Alleen gebeurt dat luisteren nog te weinig, vindt hij. “Je klanten zijn je fans, ze willen dat jij het als leverancier goed doet. Dus geven ze met plezier hun tips en waardevolle feedback. Wat die grootste fans over drie of vijf jaar nodig zullen hebben, die vraag moet je vandaag zien te beantwoorden.”

Waar je dan weer de juiste mensen voor nodig hebt. Stijn Bijnens: “Onze wereld verandert pijlsnel en wordt steeds complexer. Dus heb je op je sleutelposities mensen nodig die verandering omarmen en vertalen naar acties. Je bedrijf uitbouwen is elke dag opnieuw kleine stapjes zetten: luisteren naar de klant en stelselmatig bijsturen waar nodig.”

Zuurstof om te investeren

“Dus blijf je bestaande aanbod kritisch bekijken, experimenteer en innoveer. Zijn bepaalde producten of diensten op het einde van hun levensduur? Trek er op tijd de stekker uit, zelfs al zijn ze een handige cashcow. Versnel het onvermijdelijke.

Tot slot moet je altijd groei nastreven, vindt de Cegeka-CEO: “Als onderneming kan je niet zonder. Er komt zoveel op ons af, dat groeien onontbeerlijk is om alles te bolwerken. Een bedrijf dat groeit heeft immers de nodige zuurstof om te investeren in innovatie, duurzame technologie, een kleinere ecologische voetafdruk enzovoort.” 

Trouwens, ook je medewerkers hebben nood aan perspectief, anders blijven de besten niet aan boord. En niet te vergeten: groeien is gewoon plezant als ondernemer!”

Benieuwd naar de rest van het interview met Stijn Bijnens van Cegeka?

Je leest het in ons rapport ‘Het jaar van de focus’, samen met inzichten van onder meer Danny Van Assche (Unizo), Joris Relaes (ILVO) en Matthias Browaeys (Winwinner). Samen met SBB-experten stellen ze scherp op vijf thema’s die je tijd echt waard zijn en helpen ze je om focus te houden.

Download ‘Het jaar van de focus’