Nephybride wagens zwaarder belast vanaf 2020

sluit popup

In het licht van de corona-problematiek is onze dienstverlening bijgestuurd:

  • Onze kantoren werken met gesloten deuren. Klanten kunnen enkel mits afspraak naar kantoor komen.
  • Onze medewerkers blijven steeds bereikbaar via telefoon, Teams of mail.
  • Indien je documenten wenst binnen te brengen, gebruik hiervoor maximaal onze brievenbussen of tijdens de kantooruren, de boxen die hier speciaal voor voorzien zijn. Deze worden dagelijks meermaals leeggemaakt.
  • Maak maximaal gebruik van ons digitaal platform sbbSLIM om documenten door te sturen. Indien je hier nog niet mee werkt, neem contact met ons kantoor via mail of telefoon. Hier helpen we je graag verder.

Op de hoogte blijven van de laatste maatregelen voor ondernemingen omtrent het coronavirus? Check onze pagina www.sbb.be/corona-info voor meer informatie.

Gregory Henin
Fiscaal advies

Wat is een ‘nephybride’?

Het gaat om stekkerhybride (plug-in) wagens. Dit zijn personenwagens met zowel een brandstof- als een elektrische motor. In tegenstelling tot een full hybride wordt de elektrische batterij extern opgeladen, namelijk met een stekker in een externe laadbron. De ‘nephybride’ wagen heeft een elektrische batterij met een energiecapaciteit van minder dan 0,5 kWh per 100 kg van het wagengewicht of een officiële CO2-uitstoot die hoger is dan 50 gr per km.

Staat jouw wagen op de lijst van nephybride wagens? De fiscus publiceerde een lijst van valse plug-ins en hun niet-hybride tegenhangers. Indien de niet-hybride tegenhanger niet bestaat, wordt de officiële CO2 vermenigvuldigd met 2,5 om zo de overeenstemmende reële CO2 te bepalen. Bekijk hier of jouw wagen op de lijst van nephybride wagens staat.

Je kan ook zelf je wagen controleren. De officiële CO2 staat onder de rubriek 49.1 (NEDC-norm). Het wagengewicht in ‘rijklare’ toestand staat onder de rubriek 13, bijv. 1.735 kg. Je autodealer moet je het kWh geven van de elektrische batterij, bijvoorbeeld 7,6. De energiecapaciteit bereken je dan als volgt: 7,6 / (1.735/100) = 0,4380 of afgerond 0,4, en dus lager dan 0,5. 

Wat betekent dit concreet?

Als je vennootschap of eenmanszaak zo’n nephybride plug-in heeft gekocht, geleased of gehuurd vanaf 1 januari 2018, dan wordt de kostenaftrek bepaald o.b.v. de hogere reële CO2, en niet meer o.b.v. de lagere officiële CO2. Indien de plug-in een bedrijfswagen is van een werknemer of bedrijfsleider dan stijgt het belastbaar voordeel o.b.v. de hogere reële CO2

Voorbeeld

Een nieuwe BMW X3 xDrive30e met een  officiële CO2 van 54 gr en een batterij met energiecapaciteit van 0,6 is een valse plug-in, de CO2 is namelijk hoger dan 50 gr. De overeenstemmende reële CO2 is volgens de lijst 163 gr. De kosten zijn tot 2020 aftrekbaar voor 97% maar vanaf 2020 voor slechts 50%! Met een catalogusprijs van € 60.000 stijgt het belastbaar voordeel van € 2.057 naar € 5.503!  

Vanaf wanneer gelden de strengere aftrekregels?

De nieuwe regels gelden vanaf aanslagjaar 2021 verbonden aan een boekjaar dat ten vroegste start op 01.01.2020. Heeft je vennootschap een gebroken boekjaar dat eindigt op bijvoorbeeld 30 september, dan is die nieuwe aftrekregel van toepassing vanaf 1 oktober 2020. De strengere regel voor de berekening van het belastbaar voordeel geldt sinds 1 januari 2020.
 

Reken op je SBB-expert

Staat jouw wagen op de lijst van nephybride wagens? Contacteer een SBB-adviseur in je regio en bekijk samen je opties.