“Phishing” is een vorm van oplichting waarbij oplichters op allerhande manieren jouw geld of gegevens zoals bankgegevens, gebruikersnamen of paswoorden stelen. Phishing kan gebeuren via e-mail, Whatsapp, sms of telefonisch en is jou zeker niet onbekend. Maar het wordt steeds moeilijker om een phishingbericht te onderscheiden van officiële berichtgeving.

Hoe gaan oplichters tewerk?

Vaak word je gelokt naar een valse website waar een oplichter je vraagt om persoonlijke beveiligingsgegevens in te vullen. Met deze persoonlijke gegevens gaat de oplichter aan de slag en in een oogwenk plundert hij de bankrekening van het slachtoffer.

Ook phishing per telefoon gebeurt meer en meer. Oplichters overtuigen een slachtoffer telefonisch om online te gaan en persoonlijke gegevens in te geven op valse websites waarna ze vliegensvlug de bankrekening plunderen.

Een derde vorm van phishing gebeurt via sms met bijvoorbeeld de raad om gegevens te updaten via de link in het document. De sms’en komen meestal toe op een smartphone die verbinding met het internet kan maken.

Hoe reageer je best?

Krijg je een e-mail, dan is de beste oplossing om niet te reageren op de e-mail en die te wissen. Bij phishing via telefoon beëindig je de communicatie en haak je de telefoon in. Ook een sms laat je voor wat hij is en beantwoord je niet. Integendeel, je verwijdert het bericht onmiddellijk.

Toch in de val gelopen?

  • Bel onmiddellijk naar Card Stop op het nummer +32 78 170 170 om je kaarten te blokkeren.
  • Neem onmiddellijk contact op met jouw bank (via de officiële kanalen).
  • Neem ook contact op met de lokale politie door het dichtstbijzijnde politiekantoor op de hoogte te stellen van je komst en bezorg vervolgens het nummer van het proces-verbaal aan jouw bank en jouw eventuele verzekeraar.
  • De frauduleuze e-mail stuur je door naar verdacht@safeonweb.be en naar het specifieke e-mailadres voor phishing van je bank.
  • Informeer de Economische Inspectie via meldpunt.belgie.be.

Nog een laatste tip: banken of internetproviders vragen nooit per e-mail of telefoon om jouw gegevens te updaten. Ze vragen ook nooit naar paswoorden, gebruiksnamen, of bankgegevens.

Meer weten?

Neem contact op met onze adviseurs.