“Een duidelijke visie als start van een vlotte bedrijfsoverdracht”

Je onderneming verkopen is een intens en complex traject. Daarom bereid je de overname best al enkele jaren op voorhand voor. Wat is de ideale uitkomst, welk type overnemer wil je aantrekken en hoe stoom je je onderneming klaar voor verkoop? Het zijn drie belangrijke factoren om in rekening te brengen. Corporate finance advisor, Kirsten Buermans, licht toe en geeft vijf concrete tips mee.

Wat is het ideale scenario?

“Ondernemers starten vaak te laat met de voorbereiding van de verkoop van hun bedrijf. Bovendien ontbreekt er vaak een duidelijke visie. Bij een bedrijfsoverdracht is het echter belangrijk op voorhand na te denken over het ideale scenario. Een goede voorbereiding vraagt immers wel wat tijd,” vertelt Kirsten.

“Zo is het belangrijk op voorhand te bepalen welke uitkomst je graag wil bereiken: zie je jezelf nog een rol spelen in de onderneming na de verkoop? Wil je alles verkopen of wil je misschien het bedrijfsvastgoed behouden? Of verkies je een owner buy-out waarbij je al deels casht maar nog deels aandeelhouder blijft? Wat zijn je financiële ambities, kan je überhaupt al stoppen?”

“Gaat het daarbij ook om een familiale overdracht? Dan is het eens zo belangrijk dat alle neuzen in dezelfde richting staan. Soms matchen de verwachtingen van de ouders niet met de visie van de volgende generatie. Misschien moeten die ideeën nog enige tijd rijpen, maar ook in gesprek gaan kan wonderen doen. Een uitgebreid gesprek bijvoorbeeld met een onafhankelijk adviseur en alle betrokken partijen kan helpen om bepaalde pijnpunten bespreekbaar te maken.”

Welk type overnemer?

“Naast het ideale scenario voor jezelf bepalen, sta je best ook al stil bij de volgende vraag: aan wie wil je je bedrijf verkopen? Misschien heb je zelf al een kandidaat in gedachte,” gaat Kirsten verder. “Wil je het bedrijf in de familie houden? Heeft het management interesse om zich in te kopen? Of kies je voor een gedeeltelijke aandelenverkoop waarbij je nieuwe, specifieke expertise wil aantrekken?”

“Verder kan je ook naar meer strategische kopers kijken. Mogelijks zijn er concurrenten, leveranciers of klanten die een verticale integratie nastreven. Of je kan kiezen voor financiële kopers: dit zijn investeringsmaatschappijen die dikwijls tijdelijk investeren. Ze groeien een paar jaar mee met een onderneming om dan op hun beurt te verkopen.”

Een vendor due diligene: bereid je onderneming voor op verkoop

“Om na te gaan of je onderneming klaar is voor verkoop, start je best met een vendor due diligence. In die due diligence doe je een toetsing van zaken die op het moment van de overname in orde moeten zijn. Nu en dan komen hier zaken naar voren die niet goed zitten en die je beter vroeg dan laat weet. Denk aan algemene zaken zoals je organisatiestructuur, vergunningen … maar ook juridische of fiscale aspecten of financiële zaken.

“Daarnaast is het belangrijk te weten hoeveel je onderneming waard is en welke parameters die waarde kunnen beïnvloeden. Idealiter denk je hier dus al enkele jaren voor de effectieve verkoop over na, dan heb je nog voldoende tijd om dit alles te optimaliseren,” besluit Kirsten.

Vijf belangrijke tips

De kogel is door de kerk: je wil je onderneming verkopen. Met deze vijf tips maak je je bedrijf aantrekkelijker voor mogelijke investeerders:

  1. Zorg voor continuïteit – Zorg er met andere woorden voor dat je onderneming ook onafhankelijk  van jou als bedrijfsleider kan opereren.
  2. Focus op rendabiliteit – Veel bedrijfsleiders kijken te hard naar omzet. Soms ben je echter rendabeler met een kleinere omzet. Die rendabiliteit bepaalt immers de waarde van je onderneming.
  3. Optimaliseer je werkkapitaal – Zorg dat er niet onnodig veel cash vastzit in de werking van je vennootschap (denk daarbij aan voorraad, tegoeden van klanten …). Maak eventueel gebruik van betaaluitstel bij leveranciers. Hoe meer geld er vastzit in die werking, hoe minder cash op de rekening en hoe later de overnameprijs zal zijn.
  4. Investeer bedachtzaam – Onnodig investeringen bieden weinig toegevoegde waarde. De aangegane schuldfinanciering haalt zelfs je aandelenwaarde naar beneden.
  5. Zorg voor transparantie – Let er met andere woorden op dat je cijfers niet vertroebeld zijn.
     

Op zoek naar een partner om jouw bedrijfsoverdracht te begeleiden?

Bij een bedrijfsoverdracht komt heel wat kijken. Reden te meer dus om je grondig te laten adviseren. SBB heeft heel wat ervaring op dit gebied.

Ontdek meer over onze dienstverlening