Werk je met buitenlandse werknemers? Denk aan de nieuwe corona-registratieplicht

Sinds eind augustus geldt er voor ondernemers in verschillende sectoren die werken met werknemers of zelfstandigen uit het buitenland een registratieplicht. We lichten deze nieuwe regeling toe.

Deze blog gaat over maatregelen in het kader van de COVID-19-epidemie en is mogelijk niet meer up-to-date. Raadpleeg de website van de overheid voor de meest recente informatie.

Voor wie geldt de verplichting?

De nieuwe registratieplicht geldt wanneer je een tijdelijk beroep doet op een werknemer of op een zelfstandige die in het buitenland woont of daar verblijft.  

De plicht was beperkt tot volgende sectoren:

  • de bouwsector 
  • de schoonmaak
  • de land- en tuinbouw
  • de vleessector

Sinds 2021 geldt de plicht in alle sectoren.

 

Let op: er zijn enkele uitzonderingen op de regel. Ben je een natuurlijke persoon die een buitenlander inschakelt voor strikt persoonlijke doeleinden in een particuliere woning, dan geldt de registratieplicht niet. Bovendien geldt deze plicht niet voor de tewerkstelling van grensarbeiders en evenmin als de buitenlander voor een periode korter dan 48 uur in België verblijft. 

Hoe verloopt de registratie? 

Als werkgever of gebruiker van een buitenlandse tijdelijke werknemer of zelfstandige, ben je verplicht om een geactualiseerd register bij te houden met volgende gegevens: 

  • de identificatiegegevens van de in het buitenland wonende of verblijvende werknemer of zelfstandige:
    • de naam en voornamen;
    • de geboortedatum; 
    • het INSZ-nummer (rijksregisternummer of bis-nummer) 
  • de verblijfplaats van de werknemer of zelfstandige gedurende zijn werkzaamheden in België;
  • het telefoonnummer waarop de werknemer of zelfstandige kan worden gecontacteerd;
  • de aanduiding van de personen waarmee de werknemer of zelfstandige tijdens zijn werkzaamheden in België samenwerkt.

Deze plicht geldt sinds 24 augustus 2020.

Je registratieplicht geldt vanaf het begin van de werkzaamheden tot en met de veertiende dag na het einde ervan. Daarna moet je de gegevens vernietigen.

Wat gebeurt er met de gegevens?

De gegevens mogen alleen worden gebruikt in het kader van de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus. Bijvoorbeeld voor het opsporen en onderzoeken van clusters en collectiviteiten op eenzelfde adres. Je moet het register ter beschikking houden van alle diensten en instellingen die belast zijn met de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus en de diensten die het toezicht op de naleving van de verplichtingen in dit kader uitvoeren.  

Passenger Locator Form

Sinds 1 augustus 2020 moeten alle buitenlandse personen die naar België komen, en alle Belgen die terugkeren uit het buitenland een Passenger Locator Form (PLF) invullen.

Werk je met een tijdelijke buitenlandse werknemer of zelfstandige? Dan moet je vóór de aanvang van de werkzaamheden nagaan of die het PLF wel effectief invulde. Ook hier is er een uitzondering voor natuurlijke personen of voor wie de werkzaamheden voor strikt persoonlijke doeleinden gebeuren.  

Kan de buitenlandse persoon niet aantonen dat hij het PLF heeft ingevuld, dan moet je erover waken dat het effectief is ingevuld uiterlijk op het moment waarop de in het buitenland wonende of verblijvende werknemer of zelfstandige de werkzaamheden in België aanvat.

 

Meer informatie?

Heb je vragen over het tewerkstellen van buitenlandse werknemers of zelfstandigen in tijden van Corona? Neem dan contact op met je accountant. Hij of zij helpt je graag verder.

Johanna Waelkens
Johanna Waelkens
productmanager legal consulting