Vastgoed in Frankrijk: nieuwe aangifteverplichting

De Franse wetgever voert een nieuwe aangifteverplichting in voor eigenaars van Frans vastgoed bestemd voor residentieel gebruik. Uiterlijk voor 1 juli 2023  (inmiddels uitgesteld t.e.m. 31/07/2023) moet je als eigenaar informatie bezorgen omtrent de bewoning van het vastgoed voor de periode van 1 januari tot en met 30 juni 2023. De Franse belastingadministratie wil zo bepalen wie onderworpen is aan de ‘taxe d’habitation’ (tweede verblijf en huurpand) en ‘taxe sur les logements vacants’ (leegstaand pand).

Let op: bij een onvolledige, foutieve of niet-aangifte riskeer je een boete van 150 euro per pand.

Val jij onder de nieuwe aangifteverplichting?

Alle eigenaars - zowel natuurlijke personen als vennootschappen, maar ook inwoners als niet-inwoners - van gebouwde onroerende goederen in Frankrijk vallen onder de nieuwe aangifteverplichting. Ben jij als Belg eigenaar van Frans residentieel vastgoed (al dan niet via een société civile immobilière SCI), dan moet je dus ook een aangifte indienen.

Let op, in geval van een gesplitste eigendomsverhouding (vruchtgebruik - blote eigendom) is het de vruchtgebruiker die de aangifte moet indienen.

Tegen wanneer en hoe moet je de aangifte indienen?

De uiterlijke indieningstermijn van de aangifte is 30 juni 2023. 

Je kan de aangifte bezorgen via jouw persoonlijk of professioneel account op de website van de Franse belastingadministratie. Nadien zal je enkel een nieuwe aangifte moeten indienen als het gebruik of de bestemming van het vastgoed wijzigt.

Tip: heb je nog geen online account, dan moet je eerst een mail met jouw Frans fiscaal nummer sturen naar de Franse belastingadministratie. Dit nummer vind je terug op de jaarlijkse aanslagbiljetten ‘taxe foncière’ en ‘taxe d’habitation’.

Welke gegevens moet je meedelen?

De gegevens die je als eigenaar moet meedelen, zijn afhankelijk van de situatie. Je moet voor elk van jouw panden (hoofdverblijfplaats, tweede verblijf, huurpand of leegstaand pand) aangeven in welke hoedanigheid je deze gebruikt. Specifiek gaat het om volgende gegevens:

  • Wat is de aard van de bewoning? Gaat het om een hoofdverblijfplaats, tweede verblijf, huurpand, gratis ter beschikking gestelde woning of leegstaand pand?
  • Hoe wordt het pand bewoond: eigen gebruik of door derden?
  • Wanneer je het vastgoed niet zelf gebruikt, vermeld je de identiteit van de bewoners en de periode van bewoning. Bij een natuurlijk persoon geef je de naam, voornaam, geboortedatum en geboorteplaats op. Is de bewoner een vennootschap, dan geef je de naam en het SIREN-nummer mee.
  • Wat is de periode van bewoning of leegstand van de ruimten, meer bepaald het begin en einde van de periode?
  • Bij seizoensverhuur, geef je bijkomend de seizoensverhuurperiode aan, de persoon die het onroerend goed uitbaat (meer bepaald jijzelf of een beheerder), het SIREN-nummer van de uitbater/beheerder en de eventuele kwalificatie als ‘meublé de tourisme’.
  • Hoeveel bedraagt de maandelijkse huur (exclusief kosten)? (facultatieve vraag)

Meer informatie?

Heb je na het lezen van dit artikel  nog vragen ? Neem contact op met onze experten. Wij helpen je graag op weg.