Meer financiële ademruimte dankzij de heropstartlening

Stilaan kijken we uit naar een leven na Corona. Maar de hervatting van het “normale” leven kan leiden tot financiële kopzorgen. Moest je het afgelopen jaar je deuren sluiten? Of had je een terugval in de omzet? En heb je daardoor onvoldoende cash om vandaag opnieuw je voorraad aan te vullen of andere kosten die bij de opstart horen te dekken? Vraag dan de heropstartlening aan.  Een lening aan een voordelig tarief die de heropstartende onderneming weer wat meer ademruimte moet geven.

Deze blog gaat over maatregelen in het kader van de COVID-19-epidemie en is mogelijk niet meer up-to-date. Raadpleeg de website van de overheid voor de meest recente informatie.

Voor wie?

De heropstartlening richt zich in eerste instantie op kleinhandelaars en horeca-uitbaters met liquiditeitsnood. Enkel indien je onderneming gezond was voor de crisis (situatie op 31 december 2019) kom je in aanmerking voor de heropstartlening. Zowel eenmanszaken, vennootschappen als vzw’s  kunnen de lening aanvragen. Je moet uiteraard actief zijn in het Vlaamse Gewest. 

Wat?

Het gaat om een lening met volgende kenmerken:

  • Doel lening: je gaat de lening voor de financiering van de aankoop van handelsgoederen, voorraden en overige heropstartkosten
  • Bedrag: je leent minimum 10.000 euro en maximum 750.000 euro, het bedrag is wel beperkt tot 25% van de geboekte aankopen van handelsgoederen in het referentiejaar 2019
  • Looptijd: 24 maanden voor leningen tot 50.000 euro, 36 maanden voor leningen vanaf 50.000 euro
  • Terugbetaling: vanaf de 12de maand na de datum van de leningsovereenkomst
  • Rente: de rente bedraagt 1%

Procedure

De online aanvraag verloopt via VLAIO. Wanneer de aanvraag ontvankelijk is, stuurt VLAIO de gegevens door naar PMV/z leningen voor de opmaak van de leningsovereenkomst.

 

Opgelet! Je kan deze heropstartlening momenteel nog niet aanvragen. Er loopt nog een procedure bij de Europese Commissie. Dat betekent dat het nog even wachten is (mogelijk tot de zomer) en dat het wettelijk kader nog wat kan wijzigen. 

Meer weten? Vertrouw op het advies van SBB

Je cashflow optimaal beheren is geen eenvoudige opdracht. Extra financiële expertise kan je daarbij helpen. Heb je vragen over de cashflow van jouw bedrijf? Neem dan zeker contact op met jouw SBB-adviseur.