De nieuwe btw-bouwaangifte: dit verandert er concreet

Leslie Rottiers
Fiscaal advies

Sinds 20 augustus 2018 geldt er een nieuwe procedure voor de btw-bouwaangifte. De grootste aanpassing: lang niet iedereen moet nog een aangifte indienen. In vele gevallen volstaat de invulling van een vragenlijst.

Sinds 20 augustus 2018 geldt er een vereenvoudigde procedure voor de btw-bouwaangifte en moet er geen bouwaangifte meer worden ingediend. Het was echter wachten tot eind juni 2019 op de officiële publicatie van de nieuwe procedure. De oorspronkelijke aangifte en bijbehorende papierwinkel maken plaats voor een ingekorte vragenlijst. Voor velen zal dit volstaan. Slechts een minderheid zal nog bijkomende informatie moeten aanleveren.

Heb je bouw- of renovatieplannen, dan hoef je niet langer de traditionele btw-bouwaangifte (het formulier 106/3) in te vullen. Eind juni 2019 is de nieuwe procedure verschenen in het Belgisch Staatsblad, waardoor  de nieuwe aangifte niet lang op zich zal laten wachten.  De kerngedachte: de FOD Financiën neemt jaarlijks ‘slechts’ 40.000 bouwvergunningen onder de loep. Enkel wanneer je een brief krijgt, moet je een (vereenvoudigde) vragenlijst invullen, zonder dat je facturen aan je dossier moet toevoegen.

Op termijn zal je de vragenlijst online kunnen invullen via een webportaal. Dat platform is vandaag nog niet beschikbaar. Daarom stuurt de fiscus voorlopig een papieren formulier, dat je per post of via e-mail indient. 

Enkel grondige controle op een 5.000-tal vergunningen 

Uit de 40.000 vragenlijsten zal de de FOD Financiën er ongeveer 5.000 uitpikken. Die bouwheren zullen wel gevraagd worden om alle facturen en bijkomende informatie op te sturen, zodat de fiscus de bouwwaarde kan controleren. Krijg je geen nieuws, dan heb je – naast het bewaren van de bouwplannen en facturen – geen verdere verplichtingen meer.

Let wel: wat de bewijsmiddelen of de controle van de bouwwaarde betreft, blijft alles wél bij het oude. En ook aan de deadline van de aangifte verandert er niks: binnen de drie maanden na betekening van het kadastraal inkomen moet de vragenlijst beantwoord worden.  

Wat met lopende bouwprojecten?

Voorlopig maakte de FOD Financiën geen overgangsmaatregelen bekend. Zo is het bijvoorbeeld onduidelijk wat er gebeurt met de bouwwerken waarvan het kadastraal inkomen al in augustus 2018 werd betekend, maar waarvoor – wegens een tijdelijke stopzetting van de aangifte – nog niets werd ingediend. Zodra daar meer duidelijkheid over is, brengen we je op de hoogte.

Meer weten? Of advies nodig? Een SBB-adviseur in je buurt helpt je graag verder.