Alternatief naast betaling in cash vanaf juli 2022

Een belangrijke wijziging in 2022 is dat je vanaf juli als ondernemer minstens één andere betaalmogelijkheid (naast cashbetaling) moet voorzien. Cashbetalingen worden niet verboden, maar als de klant dat wil, moet hij digitaal kunnen betalen.  

Een klant moet binnenkort altijd elektronisch kunnen betalen, zowel in je winkel, bij de klant thuis als op een markt. Onder de ‘klant’ wordt de particuliere consument verstaan. B2B-transacties, tussen twee ondernemingen, vallen buiten de nieuwe wet. Onder het begrip ‘onderneming’ of ‘handelaar’ valt ook “iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die op duurzame wijze een economisch doel nastreeft, alsmede zijn verenigingen”. Zo vallen verenigingen alsook vrije en intellectuele beroepen onder de nieuwe regeling.

Je mag zelf kiezen welke elektronische betaalmogelijkheid je aanbiedt: een betaalterminal voor debet- en/of kredietkaarten, toepassingen voor smartphones zoals Payconiq, …. Wat de ideale oplossing is, is afhankelijk van je verkoopsituatie (verkoop op de hoeve, via markten of op je webshop) en het betaalgedrag van je klant.

Let wel op dat je geen extra kosten mag aanrekenen voor het gebruik van een elektronisch betaalmiddel en cash betalingen ook nog altijd mogelijk moeten blijven. Bekijk best de situatie met je huisbankier om een gepaste oplossing voor je klanten te voorzien.

 

Meer informatie?

Wil je meer weten over dit topic, neem contact op met het SBB-kantoor in jouw buurt.

Gert Van Thillo
Gert Van Thillo
business manager landbouw