Hoeveel kost een eigen zaak? 5 stappen die je opstartkosten bepalen

sluit popup

Beste klant,

Naar aanleiding van de verstrengde coronamaatregelen hebben wij onze dienstverlening opnieuw bijgestuurd.

  • Onze kantoren werken met gesloten deuren. Je kan enkel mits afspraak naar kantoor komen.
  • Onze medewerkers blijven steeds bereikbaar via telefoon, Teams of mail.
  • Indien je documenten wenst binnen te brengen, gebruik hiervoor maximaal onze brievenbussen of tijdens de kantooruren, de boxen die hier speciaal voor voorzien zijn. Deze worden dagelijks meermaals leeggemaakt.
  • Maak maximaal gebruik van ons digitaal platform sbbSLIM om documenten door te sturen. Indien je hier nog niet mee werkt, neem contact met ons kantoor via mail of telefoon. Hier helpen we je graag verder.
  • Indien het gaat om een essentieel klantenbezoek dat niet digitaal georganiseerd kan worden, is een fysieke afspraak wel toegestaan, mits het respecteren van de nodige veiligheidsmaatregelen. Heb je een afspraak op kantoor of bij jou ter plaatse, dan word je vooraf geïnformeerd door je dossierbeheerder over de te respecteren hygiëne- en afstandsregels.

Op de hoogte blijven van de laatste maatregelen voor ondernemingen omtrent het coronavirus? Check onze pagina www.sbb.be/corona-info voor meer informatie.

Nathalie Put
Startersadvies

Droom je ervan te werken als zelfstandige maar houdt het prijskaartje je wakker? Het klopt dat je bij de opstart van je zaak rekening moet houden met een aantal vaste kosten. Andere uitgaven zijn dan weer afhankelijk van wat je wil en wat er nodig is. Benieuwd hoe diep je in de buidel moet tasten? Wij maken samen de optelsom. 

In één minuut doet SBB-starterscoördinator Nathalie de voornaamste kosten van een eigen zaak uit de doeken.

Voor je van start gaat met een eigen zaak, wacht je een cruciale beslissing: kies je voor een eenmanszaak of een vennootschap? De eerste heeft lagere oprichtingskosten dan de tweede, maar een vennootschap kan ook voordelen hebben. Welke ondernemingsvorm je kiest, heeft meteen een impact op het financiële plaatje. Ga dus niet overhaast te werk.

 

Kan je opstartkosten inbrengen als beroepskosten?

Of je nu een eenmanszaak of een vennootschap opricht, je aantoonbare beroepskosten zijn onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar. Ook de uitgaven die je doet vóór je je zaak opstart. Hou je facturen dus altijd goed bij! 

Stap 1: inschrijving bij ondernemingsloket en btw-activering

Elke zelfstandige moet zijn onderneming inschrijven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO), via een erkend ondernemingsloket. Zo verkrijg je je ondernemingsnummer, een uniek identificatienummer dat van pas komt als de overheid met je zaak wil communiceren. In 2020 betaal je voor deze inschrijving 89,50 euro. 

Ben je btw-plichtig, dan komt daar de activering van je btw-nummer bij. Hoewel je btw-nummer quasi identiek is aan je ondernemingsnummer, is het niet automatisch actief na je inschrijving in de KBO. Je moet je btw-nummer immers apart laten activeren. Doe je dat zelf, dan kost het je niets. Besteed je deze taak uit aan je ondernemingsloket, dan betaal je 55 euro (excl. btw).

Stap 2: aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds

Je moet jezelf ook verplicht aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds, of je nu zelfstandig bent in hoofd- of bijberoep. De aansluiting bij zo’n fonds is gratis, maar daarna betaal je sociale bijdragen in ruil voor een reeks sociale rechten. Voor een zelfstandige in hoofdberoep is dat minstens 740 euro per kwartaal, maar je kan misschien wel genieten van een starterskorting.

Heb je een vennootschap, dan moet je die ook aansluiten binnen de drie maanden volgend op de oprichting. 

Stap 3: je vennootschap oprichten

Bij een vennootschap komen nog andere kosten kijken. Voor bepaalde vennootschapsvormen heb je immers een startkapitaal nodig. Voor de meeste starters is een BV de aangewezen vorm. Ook een financieel plan is in de meeste gevallen een must. Voor de opmaak van zo’n plan neem je best een boekhouder of accountant in de arm.

Voor de oprichting van een BV, NV en CV moet je bovendien langs de notaris, die maakt de oprichtingsakte op. Reken hiervoor op een bedrag rond de 1.200 euro. Voor de publicatie van die akte in het Belgisch Staatsblad betaal je ongeveer 230 euro.

Stap 4: eventuele vergunningen

Voor bepaalde activiteiten heb je ook een vergunning nodig. Bijvoorbeeld als je met voeding werkt, milieuhinder veroorzaakt of muziek afspeelt. Ook je woning mag je niet zomaar omvormen tot winkel of kantoor. Vergunningen zijn vaak gratis, in enkele gevallen zijn er kosten aan verbonden. 

Stap 5: je accountant of boekhouder

Om de opstart van je zaak én het verdere verloop in goede banen te leiden, is advies van een professional onmisbaar. Daarom schakel je dus ook best een accountant of boekhouder in. De kostprijs is afhankelijk van de complexiteit van je onderneming en je wensen. Doorgaans geldt: hoe meer je vraagt én verwacht, hoe meer je betaalt. Je doet er goed aan op voorhand een heldere offerte te vragen.
 

Tip: krap bij kas?

Lopen je opstartkosten hoger op dan verwacht? Dat is nog geen reden tot paniek. Veel starters maken gebruik van leningen en subsidies om hun startkapitaal aan te dikken. Pols ook bij je accountant over de gunstige startersleningen en fiscale voordelen van de overheid.

Voor een vlotte start reken je op SBB!

De opstartkosten van een onderneming zijn heel variabel, afhankelijk van wat je wil en wat nodig is voor je zaak. Kom gerust eens langs voor een verkennend gesprek. Onze experten maken de berekening voor jou. 

 Maak een afspraak

 

Alle info en handige tips? Download je startersgids

Bij starten als zelfstandige komt heel wat kijken: voorwaarden, belastingen, je eerste facturen, btw … Je optimaal voorbereiden? Onze gratis startersgids maakt je wegwijs!