Selecteer uw kantoor uit onderstaande lijst

Op basis van uw locatie selecteerden wij ons kantoor in . Wijzigen? Zoek SBB-kantoor.

Zakelijke rekening als zelfstandige of niet? 3 voordelen van een aparte rekening

Als ondernemer investeer je volop in de start van je nieuwe zaak: je koopt kantoormateriaal, huurt een ruimte, laat een logo ontwerpen … Daarbij rijst de vraag: heb ik ook een professionele rekening nodig of gebruik ik mijn bestaande account? Als je een vennootschap opstart, is die vraag snel opgelost: een rekening specifiek voor je zaak is verplicht. Eenmanszaken hebben de keuze. Een aantal argumenten helpt je de knoop door te hakken.

  1. Bescherm je privacy

    In België mag de fiscus niet zomaar de uittreksels van een zuivere privérekening opvragen. Maar zodra je één beroepsmatige verrichting doet via je privéaccount, wordt dit een zogenoemde ‘gemengde’ rekening.

    Aangezien de belastingdienst het recht heeft om je professionele transacties in te kijken, stel je bij een gemengde rekening ook je privéaankopen open. Alleen met een aparte rekening hou je dus je persoonlijke verrichtingen buiten het zicht van de fiscus.
  2. Een rekening met tools

    Open je een aparte rekening voor je zelfstandige activiteit, dan kan je bij de meeste banken kiezen voor een professionele rekening. En daar bestaan tal van extra tools voor. Zo kan je de inkomsten en uitgaven van je zakelijke rekening automatisch koppelen met je boekhoudsoftware. Ook het linken naar je kredietkaart en tankkaart is een interessante optie, voorbehouden aan bedrijfsaccounts.

    Stel jezelf wel eerst de vraag of je deze extra’s nodig hebt. De kosten verbonden aan een professionele rekening verschillen van die bij een persoonlijke. Soms kan het voor eenmanszaken interessanter zijn om een tweede privérekening te openen. Informeer hiervoor bij je bank of zakelijk adviseur.

    Kies je voor een businessaccount? De banken bieden pakketten aan tegen sterk variërende prijzen, het loont de moeite om te vergelijken!
  3. Een overzichtelijke account

    Niet onbelangrijk: een aparte rekening voor je zaak vereenvoudigt je administratie. Als zelfstandige besteed je sowieso kostbare uren aan facturen opstellen, ordenen en opvolgen. Bij een gemengde rekening moet je steeds noteren of het om een privé- of handelsverrichting gaat. Door een aparte rekening te openen, bespaar je heel wat tijd.

    Bovendien vind je sneller bepaalde uittreksels terug, wat je klanten en de fiscus ten zeerste zullen appreciëren. Ten slotte zal ook je boekhouder bij het maken van je jaaroverzicht baat hebben bij je vereenvoudigde administratie.

 

Benieuwd wat je als starter nodig hebt?
Een rekeningnummer: het is slechts een startschot. In de gratis startersgids vind je alles wat je nodig hebt voor een eigen zaak. Of maak meteen een afspraak met een SBB-startersadviseur in je buurt.