Selecteer uw kantoor uit onderstaande lijst

Op basis van uw locatie selecteerden wij ons kantoor in . Wijzigen? Zoek SBB-kantoor.

Omgaan met wanbetalers: hoe vermijd je ‘dubieuze debiteuren’?

Gepubliceerd op 06-04-17

Je wil ondernemen, je passie volgen en daar liefst iets mee verdienen. Maar wat als je klant de factuur niet betaalt? Zorg daarom vanaf het begin voor een duidelijk overzicht van al je openstaande facturen. En volg dit consequent op, want zo toon je je professionaliteit en vermijd je ‘verdwaalde’ facturen. Bovendien geeft strak debiteurenbeheer je een sterk dossier als het ooit tot een juridisch geschil komt. Blijft de vraag: hoe vermijd je wanbetalers?

Zijn je gegevens correct geregistreerd?

Voor je je onderneming start, schrijf je je in bij een ondernemingsloket en geef je alle activiteiten van je onderneming op. Dit is cruciaal, want structurele wanbetalers zullen niet betalen voor activiteiten die je officieel niet uitoefent. In dat geval hebben ze het recht aan hun zijde.

Een contract opgemaakt?

De allerbelangrijkste regel: zorg dat alles altijd op papier staat. Ook een getekende offerte of bestelbon volstaat als overeenkomst. Vermeld al op dit contract een eerste keer je algemene voorwaarden en laat klant het document ondertekend terugsturen, anders zijn de algemene voorwaarden de klant niet tegenstelbaar.

Zijn je algemene voorwaarden kraakhelder?

Onderaan de factuur kan je je algemene voorwaarden nog eens herhalen. Vermeld op de factuur ook uitdrukkelijk de betalingstermijn. Indien je niets bepaalt, heeft jouw klant doorgaans een termijn van 30 dagen. Na het verstrijken van de betalingstermijn kan je interesten vragen. Ook die heb je best reeds vermeld in je algemene voorwaarden (bij de offerte). Tip: voorzie in deze algemene voorwaarden dat de intrest van rechtswege en zonder aanmaning begint te lopen.

In je voorwaarden neem je best ook een schadebeding op. Dat is een soort financiële sanctie die je de wanbetaler oplegt om je extra opgelopen kosten te vergoeden.

Geef je zelf het goede voorbeeld?

Practice what you preach. Stuur jij de factuur niet op de afgesproken datum door, waarom zou je klant zich dan haasten? Daarom raden we aan om wekelijks je debiteurenbeheer te doen: welke facturen moet je nog sturen, welke staan open, welke betalingstermijn is verlopen?

Al een aanmaning gestuurd?

Als de deadline verstrijkt, kan je een herinneringsbericht sturen. Hou het klantvriendelijk: een vergetelheid komt vaker voor dan slechte wil. Gewoonlijk zend je een tweede brief of mail na 14 dagen. Die kan je aangetekend versturen, zo vermijd je alvast het ‘niet ontvangen’-excuus. Verwijs naar je overeenkomst (met algemene voorwaarden) en vermeld de datum waarop je uiterlijk een betaling verwacht, bij gebreke waaraan je verdere stappen zal ondernemen.

Tip: een telefoontje kan wonderen doen. Een persoonlijk, sympathieke reminder helpt vaak beter om misverstanden uit de weg te ruimen dan officiële, gortdroge aanmaningen. 

Hulp nodig? Schakel een specialist in

Als je klant niet reageert op de aangetekende zending, kan je een beroep doen op een expert. Hierbij kies je meestal tussen een incassobureau of een advocaat. De aanpak verschilt, ook tussen bureaus en advocaten onderling. In het algemeen is de eerste geschikter voor kleinere dossiers en ga je naar een advocaat voor grote bedragen.

Kies voor zekerheid!

Het is dus essentieel dat je zowel je boekhouding als je facturaties goed beheert. Zo vermijd je dat openstaande facturen aan je aandacht ontsnappen. Bovendien sta je steviger in je schoenen wanneer iemand weigert te betalen. Laat voor de zekerheid je algemene voorwaarden en aanmaningsbrief opstellen of nalezen door een jurist. Voor dit zakelijk-juridisch advies kun je ook terecht bij het SBB-kantoor in je buurt.

Nog vragen bij het starten van je eigen onderneming? Je vindt het antwoord ongetwijfeld in onze praktische startersgids.

Sofia

Sofia

juridisch adviseur

Wegwijzers in het ondernemen

Wegwijzers in het ondernemen

Wie onderneemt, is vaak druk in de weer en heeft meer dan wie ook baat bij snelle en betrouwbare informatie. Daarom biedt SBB u deze praktische Wegwijzers aan. Op een overzichtelijke manier wordt antwoord gegeven op een aantal veelgestelde vragen. U kunt de SBB-Wegwijzers hieronder eenvoudig downloaden.
Bekijk alle wegwijzers
Schrijf u in op de nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van veranderingen in uw sector
Bedankt voor uw inschrijving.