Selecteer uw kantoor uit onderstaande lijst

Op basis van uw locatie selecteerden wij ons kantoor in . Wijzigen? Zoek SBB-kantoor.

Btw-verplichtingen voor startende zelfstandigen: van btw-nummer tot aangifte

Gepubliceerd op 25-07-17

Een typische hersenbreker voor ondernemers in spe: de hele papierwinkel rond btw. Het volstaat namelijk niet om die ‘belasting op de toegevoegde waarde’ simpelweg bij je prijs te rekenen. Vervolgens moet je nog de btw periodiek doorstorten aan de overheid, je eigen betaalde btw inbrengen, correcte facturen opmaken en een jaarlijkse btw-listing indienen.

Op bijna alles wat je koopt of verkoopt, wordt btw aangerekend. Het verschil van de btw die je als zelfstandige ontvangt en de btw die je zelf betaalt, is het bedrag dat je overmaakt aan de belastingdienst of terugvraagt van de belastingdienst. Hierop voert de fiscus strenge controles, je papierwerk moet dus in orde zijn. Vijf zaken die je moet weten:

1. Btw-nummer = ondernemingsnummer

Als zelfstandige schrijf je je in bij een ondernemingsloket. Je btw-activatie gebeurt officieel bij een btw-controlekantoor, maar in de praktijk regelt je boekhouder of het ondernemingsloket dit vaak in één keer.

Schat je je omzet lager dan 25.000 euro het komende jaar? Dan kan je opteren voor de vrijstellingsregeling inzake kleine ondernemers. Je vindt er alles over in onze startersgids.  

2. Correcte facturen zijn goud waard

Dit mag je vrij letterlijk nemen: facturen die voldoen aan de regels van de kunst, besparen je heel wat kopzorgen (of zelfs een boete). In onze blogpost over btw-tarieven kom je te weten hoeveel btw je moet aanrekenen.

3. Ga voor een complete boekhouding

De btw-boekhouding bestaat uit drie zaken:

  • een inkomend en uitgaand facturenboek;
  • een dagontvangstenboek, waarin je ook je verkoop zonder factuur vermeldt;
  • een tabel van bedrijfsmiddelen: alles wat je aankoopt in functie van je zaak.

Om deze administratie te staven, houd je alle documenten minstens 7 jaar bij: contracten, bestelbonnen, betalingsbewijzen … Facturen en documenten met betrekking tot onroerend goed moet je zelfs 15 jaar bijhouden.  Hoe sterker en concreter je bewijsmateriaal, hoe minder de fiscus je boekhouding in twijfel kan trekken.   

4. Dien maandelijks of per kwartaal je aangifte in

De meeste starters dienen een btw-aangifte in per kwartaal, maar het mag ook maandelijks. Vanaf 2,5 miljoen euro omzet per jaar schakel je verplicht over op een maandelijkse aangifte. De kwartaalaangifte doe je online via Intervat, steeds vóór de 20ste van de maanden januari, april, juli en oktober.

Samen met de btw-aangifte moet er ook een intracommunautaire listing ingediend worden. Dit is een overzicht van de leveringen van goederen en dienstprestaties aan btw-belastingplichtigen die gevestigd zijn in een andere EU lidstaat.

5. Vergeet de jaarlijkse klantenlisting niet

Jaarlijks dien je via Intervat een lijst in van alle Belgische btw-plichtige bedrijven die voor meer dan 250 euro zaken bij je deden. Je stuurt die klantenlisting (of btw-listing) van het afgelopen jaar door vóór 31 maart. Hierop vul je per klant drie zaken in:

  • Het btw-nummer
  • De totale omzet (exclusief btw)
  • Het totale btw-bedrag

Zitten al jouw klanten toevallig onder die grens van 250 euro? Dan zou je klantenlisting eenvoudigweg leeg zijn. Het volstaat dan om een “kruisje te plaatsen” in de laatste btw-aangifte van het kalenderjaar bij “jaarlijkse klantenlijst nihil”. Als je opteert voor de btw-vrijstelling tot 25.000 euro, hoef je die nihil-listing evenmin in te dienen.

Meer informatie over btw en verplichtingen als zelfstandige lees je in onze startersgids. Veel ondernemers laten hun btw-administratie over aan hun boekhouder of accountant. Zo ben je er zeker van dat alles volgens het boekje verloopt. Maak meteen een afspraak

Leslie

Leslie

fiscaal adviseur

Wegwijzers in het ondernemen

Wegwijzers in het ondernemen

Wie onderneemt, is vaak druk in de weer en heeft meer dan wie ook baat bij snelle en betrouwbare informatie. Daarom biedt SBB u deze praktische Wegwijzers aan. Op een overzichtelijke manier wordt antwoord gegeven op een aantal veelgestelde vragen. U kunt de SBB-Wegwijzers hieronder eenvoudig downloaden.
Bekijk alle wegwijzers
Schrijf u in op de nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van veranderingen in uw sector
Bedankt voor uw inschrijving.