Omgevingsadvies
Land- of tuinbouwers

May Peeters bouwt Bloemisterij Mertens uit tot een fleurig levenswerk met SBB

Bart Baets

Tussen de velden in Minderhout doet May Peeters haar prachtige plantenkwekerij groeien als nooit tevoren. Hoe ze dat klaarspeelt? Met twee gemotiveerde zoons, én sterke ondersteuning van SBB-experts.  

Samen slim ondernemen

Onze klanten zijn gepassioneerde ondernemers. Stuk voor stuk leggen ze inspirerende trajecten af, met SBB aan hun zijde. In ‘Samen slim ondernemen’ laten we klanten aan het woord, en gaan we op zoek naar de diepere betekenis van #samen #slim #ondernemen.

 

Van primula’s over perkplanten en chrysanten tot helleborus: in Minderhout wachten hectaren bloemen op nieuwe eigenaars. Het is de verdienste van May Peeters, die Bloemisterij Mertens serre per serre uitbouwde. 

“De passie voor bloemen komt via mijn man”, begint May. “Nog tijdens zijn studies begon Karel met een hobbyserre en kweekte voor familie en buren, maar dat liep al snel uit de hand. In 1979 richtte hij de kwekerij op en enkele jaren later bouwde hij de eerste serres. Na zijn overlijden in 1998 zette ik de zaak verder. Later stapten mijn 2 zonen mee in de zaak. Zij zijn nu beiden zaakvoerder, vandaag hebben we 2 hectaren aan serres en  8 hectaren potchrysanten in open lucht. We legden al een mooie weg af.”

Thuisverkoop was de basis van het bedrijf

Bloemisterij Mertens levert het jaarrond aan de veiling, maar in de beginjaren stond vooral thuisverkoop centraal. Van half april tot half juni verkopen ze nu nog steeds perkplanten en groenteplanten aan particulieren. “Over de jaren hebben we een vaste, grote groep van trouwe klanten opgebouwd. Ze komen jaarlijks naar ons toe omdat ze weten dat we veel keuze hebben en ze direct van de teler kunnen kopen. Onze opzet is heel eenvoudig, één serre van 4.000 m² richten we volledig in voor onze klanten. Zij kunnen dan tussen de planten rondlopen. Er zijn zelfs klanten die hier een halve dag de tijd voor nemen om toch maar de perfecte kleuren te vinden. Dat is ook onze meerwaarde tegenover doe-het-zelfzaken of tuincentra; we hebben een heel ruim aanbod.” 

“Die twee maanden thuisverkoop zijn wel heel intensief. Samen met twee deeltijdse medewerkers sta ik in voor de verkoop. Je moet klaarstaan voor je klanten, maar je haalt ook heel veel voldoening uit het klantencontact. Plus, we leren er ook veel uit. Dankzij het klantencontact kunnen we trends naar kleuren of bepaalde planten sneller oppikken. Die kennis helpt ons dan weer om ons aanbod naar de veiling te verbeteren”, gaat May verder. 

Van eenmanszaak naar BV

SBB is al van in het begin betrokken bij de bloemenhandel. “Zij begeleidden ons bij mijlpalen van onze onderneming, zoals de shift van een eenmanszaak naar een besloten vennootschap (BV), in 2017. Dat was nodig: ik had mijn eigen spaarcenten in de zaak gestopt, en we wilden graag een lening aangaan. Door een BV op te starten kregen we een pak meer rechtszekerheid.”

 

#samen

“SBB was betrokken bij elke mijlpaal van onze onderneming, zoals de shift van een eenmanszaak naar een besloten vennootschap.”

 

Van de ene uitbreiding in de andere

Toen zonen Benny en Geert besloten om na hun opleiding in de tuinbouwschool mee in de zaak te stappen, ging het voor Bloemisterij Mertens plots in stroomversnelling. “Ik had lang niet geïnvesteerd in het bedrijf omdat ik op versterking wachtte. En die kreeg ik ook: Benny en Geert draaiden snel mee in de zaak. We voerden de ene vernieuwing na de andere door: een nieuwe loods, een nieuwe loskade serres vervangen, en nog veel meer. We hebben het bedrijf gemoderniseerd om te voldoen aan de huidige normen.”

Voor de bouw- en milieuvergunningen was de hulp van SBB essentieel. Ook voor sectorspecifiek advies kunnen we bij hen terecht, zoals onze aangifte voor de Mestbank. Het is een meerwaarde dat al die expertise bij SBB gebundeld zit. En als een adviseur niet meteen kan antwoorden op een vraag, zoekt het kenniscentrum het verder uit.
May Peeters
Bloemisterij Mertens

Van VLIF tot de Mestbank en investeringsdossiers: hoe SBB complexe materie ontrafelt

Om de groei van de bloemisterij te vrijwaren, moet er voortdurend geïnvesteerd worden. Doorheen de jaren zijn dan ook al een hele resem bouw- en milieuvergunningen de revue gepasseerd. Een traject vol valkuilen, vertelt SBB-expert Bart Baets.

“Vergunningen zijn complexe materie: niet alleen moet je de voorwaarden perfect kennen om geen fouten te maken, je krijgt ook te maken met lokale weerstand. In tegenstelling tot vroeger, krijg je dus vandaag niet zo makkelijk de nodige vergunningen. Het is bovendien een periode waarin je intens samenwerkt met je klant. Een vergunning verzekert de toekomst van een bedrijf. Wij nemen dit uit handen van ondernemers, zodat ze er geen tijd mee verliezen.”

Ook andere vormen van overheidssteun, zoals die van het VLIF (Vlaams Landbouwinvesteringsfonds), vraag je niet op 1-2-3 aan. “Bedrijven hebben daar recht op, maar kennen de voorwaarden vaak niet goed genoeg”, vervolgt Bart Baets. “SBB beschikt over een centraal kenniscentrum dat dat complexe kluwen van regels in mensentaal toelicht én in de praktijk omzet. Dat is een enorme uitdaging, want je moet alle officiële regels aftoetsen aan situaties in de praktijk. Maar het is wél de moeite: dankzij die inspanningen lopen onze klanten geen duizenden euro’s steun mis.”

 

Een sterke samenwerking

Door een goede taakverdeling loopt het bij de bloemisterij op rolletjes. En ook met SBB loopt het partnerschap vlot. “1 à 2 keer per jaar gaan we met z’n drieën naar het SBB-kantoor. We krijgen inzicht in de cijfers, tips om te optimaliseren, toelichting bij zaken die minder goed gaan, … Zo’n uitgebreid overzicht krijgen van je bedrijf vind ik belangrijk.”

“Daarnaast apprecieer ik dat de SBB-experts alles helder uitleggen, zelfs al is het moeilijke materie. Bovendien zijn ze ook makkelijk bereikbaar: je krijgt altijd wel iemand te pakken die op de hoogte is van je dossier.” 

Ingewikkelde formulieren, eenvoudige werking

De aanvraagprocedures voor vergunningen mogen dan wel tijdrovend zijn, het boekhoudkundig proces werd stevig vergemakkelijkt. Daar heeft ook sbbSLIM iets mee te maken. 

“Dat platform maakt het ons een pak eenvoudiger: vroeger moesten we met onze papierwinkel naar het SBB-kantoor, nu sturen we alles makkelijk door via de computer. We maken onze facturen in het programma, en zien meteen waar we staan qua inkomsten, uitgaven en omzet. Dat was vroeger ondenkbaar. De omschakeling was een intens traject, maar via SBB kregen we wel de nodige uitleg. 
 

 

#slim

“Met sbbSLIM zien we in een oogopslag onze inkomsten, uitgaven en omzet.”

 

Focus op kweken

“Uiteindelijk zorgt SBB ervoor dat wij ons kunnen focussen op onze passie: ondernemen. Het kweken is voor ons het allerbelangrijkste, een kwalitatief goed product is het begin van alles. Natuurlijk doen we zelf een deel van de boekhouding, maar dat gaat maar tot op een bepaald niveau. Al het tijdrovende, zoals de lange procedures rond vergunningen, pakt SBB vast. Wij het kweken, zij de papieren, zo vat ik het samen.”
 

#ondernemen

“Dankzij SBB kunnen wij volop focussen op het belangrijkste aspect van onze zaak: de kweek.”

 

Ondernemen is ook een groeiproces. “We willen met Bloemisterij Mertens graag vooruit blijven gaan”, vervolgt May. “Er mag nog een serre bijkomen. Uiteraard willen we ook graag het huidige klantenbestand dezelfde kwaliteit blijven bieden, en nieuwe klanten aantrekken.”

Toch is onbeperkte groei zeker geen absolute noodzaak, besluit ze. “Het bedrijf zelf wat verfraaien en mooier maken staat nu op ons to-dolijstje. En qua capaciteit zijn we groot genoeg: we hoeven echt niet blijven uitbreiden. Dan raak je misschien ook het persoonlijke aspect van een familiebedrijf kwijt. We hebben momenteel 5 vaste medewerkers en dan nog eens 8 seizoensarbeiders: daar zijn we voorlopig zoet mee.”  
 

Wil je als land-of tuinbouwer net als Benny en Geert graag advies van een SBB-expert? 

Lees hier hoe we jouw onderneming laten bloeien. Of contacteer een SBB-adviseur in jouw buurt.