Bedrijf overlaten of overnemen? Zo overtuig je kopers of investeerders met je businessplan

sluit popup

Beste klant,

Naar aanleiding van de verstrengde coronamaatregelen hebben wij onze dienstverlening opnieuw bijgestuurd.

  • Onze kantoren werken met gesloten deuren. Je kan enkel mits afspraak naar kantoor komen.
  • Onze medewerkers blijven steeds bereikbaar via telefoon, Teams of mail.
  • Indien je documenten wenst binnen te brengen, gebruik hiervoor maximaal onze brievenbussen of tijdens de kantooruren, de boxen die hier speciaal voor voorzien zijn. Deze worden dagelijks meermaals leeggemaakt.
  • Maak maximaal gebruik van ons digitaal platform sbbSLIM om documenten door te sturen. Indien je hier nog niet mee werkt, neem contact met ons kantoor via mail of telefoon. Hier helpen we je graag verder.
  • Indien het gaat om een essentieel klantenbezoek dat niet digitaal georganiseerd kan worden, is een fysieke afspraak wel toegestaan, mits het respecteren van de nodige veiligheidsmaatregelen. Heb je een afspraak op kantoor of bij jou ter plaatse, dan word je vooraf geïnformeerd door je dossierbeheerder over de te respecteren hygiëne- en afstandsregels.

Op de hoogte blijven van de laatste maatregelen voor ondernemingen omtrent het coronavirus? Check onze pagina www.sbb.be/corona-info voor meer informatie.

Marleen De Win
Financieel-strategisch advies

In je ondernemings- of businessplan stippel je je strategie uit: wat wil je realiseren met je zaak op korte en lange termijn, hoe ga je die doelstellingen concreet waarmaken, welke investeringen heb je hiervoor nodig, enzovoort. En voor wie overnameplannen koestert: hoe past een acquisitie in dit plaatje? Zo’n plan staat niet in steen gebeiteld. Door het geregeld up-to-date te houden en met nieuwe inzichten te voeden, maak je er een echt managementinstrument van. 

 

De 6 onderdelen van een ondernemingsplan:

1.    De introductie: teasen en inspireren is de boodschap

Deze beknopte samenvatting geeft de essentiële elementen weer van je bedrijf, je doelen en hoe je die realiseert. Maak er een wervende en vooral inspirerende pagina van, die zin geeft om verder in de details van je plannen te duiken. Wist je trouwens dat potentiële kopers of kapitaalverschaffers hun beslissing al vormen op basis van deze introductie? Ga er dus niet te licht over.

2.    De ondernemers: je dreamteam voor de toekomst

Stel het managementteam en de andere kernfuncties in je onderneming voor. Leg de nadruk op rolverdeling binnen de ploeg en speel de complementariteit van de teamleden uit. Als overlater is het belangrijk dat je een potentiële overnemer een beeld geeft van de aanwezige skills en competenties, werkervaring en knowhow. Ook in de toekomst zullen die immers het succes van de onderneming blijven bepalen.

3.    De onderneming: het cv van je zaak

Wat heb je al allemaal gerealiseerd? Welke projecten zitten in de pijplijn? Hoe en met wie ga je die waarmaken? Hoe past de overname hierin? Met het antwoord op deze vragen kom je tot je missie en toekomstvisie, en formuleer je je bedrijfsstrategie. Omschrijf zo gedetailleerd mogelijk wat je activiteiten inhouden, hoe je successen boekt en welke processen je daarvoor hanteert.

4.    Het marketingplan: hoe je je aanbod in de markt zet

In deze rubriek leg je uit hoe je met je product of dienst omzet genereert. Aan de hand van een marktanalyse geef je een potentiële koper of investeerder inzicht in je marktsegmenten en bijbehorende klantennoden, aankomende trends, je concurrentieveld, enzovoort. Ook een SWOT-analyse mag niet ontbreken om het toekomstige potentieel van je producten en/of diensten duidelijk te maken.   

5.    Juridische en andere aandachtspunten: de kleine lettertjes 

Hier hoort alles thuis wat een invloed heeft of kan hebben op de toekomstige business. Denk maar aan de vernieuwing van bepaalde vergunningen of certificaten, lopende en aankomende subsidiedossiers, verzekeringen …

 

6.    Financieel plan: je verdienmodel ontleed

Het financiële luik is zonder meer het hart van je businessplan. Op basis van de info in deze rubriek – de balans, de resultatenrekening, geprojecteerde omzet … – krijgt een potentiële koper of kapitaalverschaffer inzicht in je verdienmodel en de kosten die verbonden zijn aan je activiteiten. Begroot je verwachte inkomsten en uitgaven voor de komende drie jaar en geef ook aan in welke mate er liquiditeit beschikbaar is voor toekomstige investeringen. 

Tip: maak een Business Model Canvas

Het Business Model Canvas – kortweg bmc – is een handige tool om je activiteiten en verdienmodel op een visuele en gestructureerde manier in kaart te brengen. Het past netjes op een A4 en telt negen bouwstenen. De eerste vijf vormen de 'frontstage': het deel van je onderneming waarmee je klanten in contact komen. De overige vier bouwstenen zijn de 'backstage' en vatten samen wat je precies nodig hebt om die beloftes waar te maken. 

Lees meer over het bmc in deze blog. 

 

Tot slot: hou het realistisch

Met een goed doordacht en up-to-date businessplan heb je dus een echte roadmap in handen voor je onderneming. Tegelijk is het het ideale visitekaartje voor potentiële overnemers of kapitaalverstrekkers. Geloofwaardigheid is dan ook van cruciaal belang. Want hoe ambitieus je plannen ook zijn, ze moeten vooral uitblinken in haalbaarheid op basis van objectieve data en realistische assumpties. 

 

Bij een bedrijfsoverdracht komt heel wat kijken. Reden te meer dus om je grondig te laten adviseren. Bij SBB vind je de juiste expert in elke stap van het proces.

Lees meer over de stappen in het bedrijfsproces