Selecteer uw kantoor uit onderstaande lijst

Op basis van uw locatie selecteerden wij ons kantoor in . Wijzigen? Zoek SBB-kantoor.

Aftrekbare kosten als zelfstandige: welke uitgaven breng je in?

Gepubliceerd op 22-05-17

De meeste uitgaven die je doet voor je onderneming geef je aan op je belastingbrief. Die beroepskosten kan je aftrekken van je omzet. Het resultaat is je netto-inkomen, waarop je wordt belast. Hoe meer kosten je maakt voor je zaak, hoe minder belastingen je betaalt. Welke kosten je precies kan inbrengen, vind je in dit overzicht.

De voorwaarden

Je maakt de kost om inkomsten te verwerven voor je zaak. Gemengde uitgaven, die zowel voor privé- als professioneel gebruik zijn, kan je gedeeltelijk aangeven. Privé-aankopen mag je nooit inbrengen. Zorg dat je altijd een rekening, factuur of ander bewijsmateriaal hebt. Hierop staat ook wanneer je de aankoop deed. De uitgaven moeten immers gedaan of gedragen zijn in het jaar waarin je de inkomsten verwerft.

Volledig aftrekbare kosten

Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer de telefoonrekening, kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (zoals bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven. De kost van je boekhouder of accountant en je kosten voor je inschrijving in de KBO vallen ook onder deze categorie.

Als je een gedeelte van de woning gebruikt voor je zelfstandige activiteit, dan mag je kosten zoals onroerende voorheffing, verwarming, elektriciteit, … aftrekken in verhouding tot het beroepsmatig gebruik van de woning. Gebruik je een bureauruimte die 10% bedraagt van de oppervlakte van de woning, dan kunnen de kosten ook voor 10% ingebracht worden. 

Deels aftrekbare kosten

  • De aankoopprijs van de auto mag je ook voor 75% inbrengen als je een eenmanszaak hebt. Voor vennootschappen varieert het bedrag tussen 50 en 120%, afhankelijk van de CO2-uitstoot van de wagen. Die 120% is enkel voor elektrische wagens van toepassing.
  • Professionele restaurantbezoeken zijn voor 69% aftrekbaar, exclusief btw.
  • Geef je een receptie of zet je een klant in de bloemetjes? Dan kan je ook de helft ervan op je belastingaangifte aangeven.

Wanneer afschrijven?

Soms zijn aankopen investeringen: ze gaan meerdere jaren mee. In dat geval mag je ze enkele jaren deels aangeven.

Dit zijn de gebruikelijke afschrijvingspercentages per jaar: 

  • Kantoor en gebouwen: 3%
  • Industriële gebouwen: 5%
  • Meubilair en machines: 10%
  • Voertuigen: 20%
  • Klein materiaal (smartphone, scanner, gereedschap): 33%

Klein materiaal is bijvoorbeeld na drie jaar afgeschreven. Dus een laptop van 600 euro geef je gedurende drie jaar voor 200 euro in.

Een forfaitaire aftrek

Als vrije beroeper, kan je kiezen voor een forfaitaire kostenaftrek. In dat geval wordt een vaststaand percentage van je omzet afgetrokken. Je hoeft dan geen bonnetjes of aankoopbewijzen bij te houden, maar je eindigt meestal met een lager bedrag dan wanneer je reële beroepskosten inbrengt. Wat voor jou de meest voordelige aanpak is, kom je te weten bij een boekhouder of accountant.

Alles over inkomen, uitgaven en belastingen als zelfstandige nog eens grondig nalezen? Download onze gratis startersgids. Ook jouw SBB-startadviseur beantwoordt graag je vragen.  

Nathalie

Nathalie

starterscoördinator

Praktijkgidsen

Praktijkgidsen

Wij krijgen elke dag vragen van klanten die voor belangrijke investeringsbeslissingen staan. Om hen wegwijs te maken in de vaak complexe wetgeving waarmee ze geconfronteerd worden, heeft ons kenniscentrum een aantal praktijkgidsen uitgewerkt die u wellicht zullen interesseren. U kan ze gratis downloaden.

 

Bekijk alle praktijkgidsen
Schrijf u in op de nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van veranderingen in uw sector
Bedankt voor uw inschrijving.