Zijn de onkosten vóór de start van je zaak aftrekbaar?

Als ondernemer mag je heel wat beroepskosten aftrekken van je belastbaar inkomen. Maar ook vóór je je zaak opstart, doe je soms al uitgaven: denk maar aan een computer, kantoormateriaal, … Het loopt al snel op. Ook die kan je soms nog inbrengen, maar de ene uitgave is de andere niet.

Alle info en handige tips? Download je startersgids

Bij starten als zelfstandige komt heel wat kijken: voorwaarden, belastingen, je eerste facturen, btw … Je optimaal voorbereiden? Met onze gratis startersgids ben je meteen mee!

Liever vrijblijvend advies van een expert? Contacteer een SBB-startersadviseur.

Of je nu een eenmanszaak begint of een vennootschap, zelfstandig bent in hoofd- of bijberoep, de regels zijn voor iedereen dezelfde. Alle bewijsbare uitgaven die je doet om je zaak te laten draaien, mag je in datzelfde jaar ingeven. Dus ook de kosten vóór je start mag je aftrekken, zij het onder enkele voorwaarden.

Een uitgave voor je zaak die geen investering is

Een cursus om je kennis bij te spijkeren of een gesprek met je boekhouder-accountant zijn rechtstreekse beroepskosten. Die kan je nog inbrengen als je je zaak in datzelfde kalenderjaar start. Ook moet je – zoals bij elke zakelijke aankoop – je aankoopbewijs (factuur, btw-bon, ontvangstbewijs, …) 7 jaar bijhouden en kunnen aantonen dat je de kost deed voor je zaak.

Gemengde uitgaven

Sommige aankopen gebruik je zowel voor je zaak als privé. Denk maar aan je gsm-abonnement, elektriciteit of huur. Ook deze ‘gemengde uitgaven’ kan je gedeeltelijk aftrekken. Je mag zelf aangeven hoeveel procent van het verbruik beroepsmatig is. Wees redelijk, de fiscus controleert hier streng op.

Een investering voor je zaak

Sommige uitgaven doen meerdere jaren dienst: een laptop, massagetafel of bureau. Hier spreken we over investeringen, en die schrijf je af: enkele jaren lang trek je een deel van de prijs af. Een laptop is bijvoorbeeld afgeschreven na drie jaar, dus mag je elk jaar een derde van de kost aftrekken.

Als je een investering doet vóór de start van je zaak, mag je de huidige waarde van de investering aftrekken. Een laptop die je in 2017 aankocht en vanaf 2019 enkel voor je zaak gebruikt, mag je dus voor 33% aftrekken.

 

Dit zijn de gebruikelijke afschrijvingspercentages:

  • Kantoor en gebouwen: 3

  • Industriële gebouwen: 5 %

  • Meubilair en machines: 10 %

  • Voertuigen: 20 %

  • Klein materiaal: 33 %

Andere regels voor btw

Op je aankopen betaal je btw, die je kan recupereren als je zaak btw-plichtig is. Je kan de btw alleen terugvragen voor aankopen die rechtstreeks verband houden met je btw-plichtige activiteit. Dit doe je via de btw-aangifte. Voor deze aangifte heb je een factuur of btw-bon nodig waarop je btw-nummer staat. Zodra je de bedoeling hebt een zaak op te starten, moet je je btw-nummer aanvragen. Als je dan bureel- of promotiemateriaal aankoopt, kan je onmiddellijk een correcte factuur met je btw-nummer vragen.

Goederen of diensten die in het verleden werden gekocht, dus voor je de bedoeling had je eigen zaak te starten, kan je uiteraard gebruiken voor je professionele activiteit, maar de btw die hierop betaald werd, is niet aftrekbaar. De btw op de laptop die je je twee jaar geleden aanschafte, zal je dus niet meer kunnen recupereren.

Aftrekken van je belastingen: hoe?

Intussen weet je hoe de vork aan de steel zit en welke kosten je na de start nog kan inbrengen. In praktijk laat je de aangifte aan je boekhouder of accountant over: hij of zij heeft de kennis en ervaring om alle onkosten correct in te geven. Jouw voornaamste taak? Al je facturen en uitgaven zorgvuldig bijhouden!

 

Alle info en handige tips? Download je startersgids

Bij starten als zelfstandige komt heel wat kijken: voorwaarden, belastingen, je eerste facturen, btw … Je optimaal voorbereiden? Met onze gratis startersgids ben je meteen mee!

Liever vrijblijvend advies van een expert? Contacteer een SBB-startersadviseur.

Hendrik Goossens
Hendrik Goossens
dossierbeheerder accountancy & fiscaliteit