Selecteer uw kantoor uit onderstaande lijst

Op basis van uw locatie selecteerden wij ons kantoor in . Wijzigen? Zoek SBB-kantoor.

Starten als zelfstandig huisarts : welke stappen moet je doorlopen?

19 jun 18 Door Nathalie Put

 

Na je verplichte stage als HAIO, kun je starten als zelfstandig arts. Je moet dan wel een aantal formaliteiten in orde brengen. Maar geen paniek: met dit stappenplan, en een boekhouder aan je zij, kan je vlot van start gaan.

1. Regel je beroepsformaliteiten

Na het behalen van je diploma stuurt de FOD Volksgezondheid je een voorlopig visum op. Met dat visum moet je je eerst inschrijven bij een provinciale raad van de Orde der Artsen.

Nadien moet je als arts erkend worden. Vanaf 3 maanden vóór het einde van je master kan je je erkenning bij het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid aanvragen. Het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsuitkering (RIZIV) bezorgt je daarna een RIZIV-nummer. Via dat nummer kan jij je prestaties aangeven, en kunnen patiënten hun kosten van het ziekenfonds terugvragen.

Je accreditering

Als arts kan je bijscholingen en zogeheten ‘lokale kwaliteitsgroepen’ (LOK’s) volgen. In ruil daarvoor krijg je een financiële vergoeding – de ‘accreditering’. Je regelt dit via de dienst ‘accreditering’ van het RIZIV, gelijktijdig met of binnen de drie maanden na je aanvraag tot erkenning.

2. Kies je ondernemingsvorm

De eerste knoop die je als zelfstandige moet doorhakken, is je ondernemingsvorm kiezen: want ga je voor een eenmanszaak of vennootschap? Een eenmanszaak is aantrekkelijk vanwege zijn lage oprichtingskosten en -voorwaarden, in een vennootschap kan je dan weer meer verdienen. In een eenmanszaak kom je met een hoog inkomen namelijk al snel in de hoogste belastingschijven terecht. Ook door de verlaagde vennootschapsbelasting is een vennootschap fiscaal een stuk interessanter geworden.

Wat met associaties?

Ga je samenwerken met een andere arts of stap je mee in in een associatie? Leg de afspraken dan duidelijk (en schriftelijk) vast: delen jullie kosten én inkomsten? En hoe zit die verdeelsleutel in elkaar? Aarzel alvast niet om je mogelijke toetreding tot een associatie eerst met een specialist te bespreken.

3. Registreer je in de KBO

Eens je je ondernemingsvorm hebt gekozen, moet je je registreren in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO): een databank die de gegevens van alle Belgische ondernemingen bijhoudt. Pas daarna ontvang je een ondernemingsnummer.

De registratie hoef je niet zelf te doen: in de praktijk kan je hiervoor terecht bij een erkend ondernemingsloket of je boekhouder. Naast je ondernemingsnummer heb je soms ook een btw-nummer nodig (bv. voor vergoedingen bij deelname aan klinische studies), dat je via dezelfde instanties kan aanvragen. Indien je een btw-plichtige activiteit zou uitoefenen, dan zou je hiervoor de kleine ondernemersregeling kunnen toepassen. Je boekhouder kan je hierbij helpen.

4. Open een zakelijke rekening

Je opent best een zichtrekening specifiek voor je zelfstandige activiteit. Zo behoud je het onderscheid tussen je privé- en beroepstransacties, én vermijd je dat de fiscus ook je private rekening natrekt.

5. Sluit je aan bij een sociaal verzekeringsfonds

Als zelfstandige heb je geen werkgever, en dus niemand die voor je sociale zekerheid instaat. Je moet je daarom aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Ben je al lid van een ziekenfonds, meld dan je wijziging van statuut. Aan een sociaal verzekeringsfonds betaal je elk kwartaal sociale bijdragen. In ruil daarvoor geniet je een aantal sociale rechten, zoals kinderbijslag en een ziekteverzekering.

6. Sluit je verplichte verzekeringen af

Om safe te starten, moet je nog twee verzekeringen afsluiten: een verzekering beroepsaansprakelijkheid – die de kosten dekt voor beroepsfouten – en een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid – voor schade die je zou berokkenen aan derden (lees: niet je patiënten).

7. Reken op een boekhouder

Je merkt het: als zelfstandige heb je meer administratieve, financiële en juridische verantwoordelijkheden. Om zeker te zijn dat je niets over het hoofd ziet, schakel je best een boekhouder of accountant in. Hij of zij loodst je niet alleen door het fiscale labyrint, maar helpt je ook met de keuze van je ondernemingsvorm en de optimalisatie van je inkomsten.

Nog op zoek naar een boekhouder? Of (financiële) vragen over je opstart?

Maak vrijblijvend een afspraak met een SBB-expert in je buurt. We helpen je graag verder !

Nathalie

Nathalie

starterscoördinator

Schrijf u in op de sectornieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van veranderingen.