Selecteer uw kantoor uit onderstaande lijst

Op basis van uw locatie selecteerden wij ons kantoor in . Wijzigen? Zoek SBB-kantoor.

Een LEI-code aanvragen voor financiële transacties: zo werkt het

26 jan 18 Door Katrien Helsen

Vanaf 2018 moeten alle Belgische vennootschappen die in aandelen, obligaties, warrants en dergelijke beleggen of handelen verplicht over een ‘Legal Entity Identifier’ of LEI-code beschikken. Waarom dat nodig is en hoe u zo’n LEI-code aanvraagt, leest u hier.

Wat is een ‘Legal Entity Identifier’?

Sinds de financiële crisis wil de Europese wetgever meer transparantie en minder risico’s op de financiële markten. Daarom werd in 2013 het systeem van de ‘Legal Entity Identifier’ of LEI-code ingevoerd: ondernemingen die bepaalde financiële transacties (zie verder) willen uitvoeren, moeten een unieke code aanvragen zodat de overheid hun verrichtingen makkelijk kan traceren.

Wanneer verplicht?

Tot eind 2017 gold die verplichting enkel voor vennootschappen die wilden handelen in afgeleide financiële instrumenten (de zogeheten ‘derivaten’, zoals warrants, opties, en futures). Vanaf 2018 is een LEI-code verplicht voor álle vennootschappen die in financiële producten beleggen of handelen.

Het gaat om de aankoop, verkoop en overdracht van aandelen, obligaties, warrants en trackers (beursgenoteerde indexfondsen), zowel op als buiten de beurs. Als deze producten deel uitmaken van bijvoorbeeld niet-beursgenoteerde fondsen, moet u ook over een LEI-code beschikken om die te mogen verhandelen.

Wanneer niet verplicht?

Een LEI-code is niet verplicht voor particulieren en eenmanszaken (natuurlijke personen) en ook niet nodig als u belegt of handelt in niet-beursgenoteerde:

  • beleggingsfondsen
  • beleggingsverzekeringen
  • termijnbeleggingen
  • termijnrekeningen
  • kasbons

Hoe aanvragen?

U krijgt een LEI-code niet automatisch, maar moet die zelf aanvragen. Voor een eerste aanvraag betaalt u ongeveer 79 tot 89 euro (excl. btw). Daarna moet u uw LEI-code jaarlijks vernieuwen.

Normaal gezien dient u uw aanvraag in bij een erkende ‘local operating unit’ (LOU) van de Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF), maar in België verloopt dit via andere instanties zoals de verschillende ondernemingsloketten.

 

Vraag een SBB-expert om raad: onze experten loodsen u graag door de aanvraagprocedure.

Katrien

Katrien

hoofd studiedienst

Schrijf u in op de sectornieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van veranderingen.